Många studenter har en riskkonsumtion av alkohol

I en undersökning som IQ genomfört på fyra studentkårer bland drygt 7 000 högskolestuderande framkommer att nästan 4 av 10 av de manliga studerande har en riskkonsumtion av alkohol, motsvarande siffra bland kvinnliga högskolestudenter var knappt 3 av 10. Nästan var tredje svarar också att de presterat sämre i sina studier för att de druckit alkohol dagen innan.

Undersökningen ligger till grund för rapporten ”Studentliv och alkoholkultur” som presenterades på tisdagen i Almedalen och är en del i den studentsatsningen som IQ startat tillsammans med Sveriges Förenade Studentkårer. Satsningen syftar till att skapa ett studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.

- Många studenter har en riskfylld konsumtion och det undersökningen visar är att det i många fall finns en alkoholkultur som förstärker detta. Det finns mycket att vinna på att verka för ett studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Ytterligare resultat från undersökningen:
- Bland de som dricker alkohol svarar hälften att de avstått från att göra något de tänkt göra för att de druckit alkohol.
- Nästan 7 av 10 av respondenterna anser att det finns traditioner och aktiviteter där det anses självklart att dricka alkohol.
- Drygt hälften av de svarande anser att de är svårare att passa in i studentlivet om man inte dricker alkohol.

En av de studentkårer som medverkat i IQ:s studentsatsning sedan starten är Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

- Med den kunskap vi fått genom att vara med i IQ:s studentsatsning har vi fått ytterligare verktyg för att jobba med alkoholkulturen bland våra medlemmar. Jag är övertygad om att den här satsningen kommer att hjälpa oss i vårt arbete mot en sund alkoholkultur på Chalmers, säger Johanna Svensson, kårordförande på Chalmers Studentkår 2013/2014 när samarbetet med IQ inleddes.

*IQ genomförde undersökningen bland fyra studentkårer under våren 2014. De deltagande studentkårerna var Chalmers studentkår, Göta studentkår, Stockholms Universitets studentkår och studentkåren i Östersund. Totalt deltog 7 333 studenter i undersökningen.

Ladda ner hela rapporten ”Studentliv och alkoholkultur” här:

Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

_________________________________________________________________________________________
IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ:s nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se