Nio av tio ungdomar tycker att deras kompisar dricker för mycket

Nio av tio svenska ungdomar (mellan 16 och 26 år) uppger att det händer att deras kompisar dricker för mycket, och en av fem uppger att det händer ofta. Det framgår av en ny undersökning om ungas attityder till alkohol. Nu finns en tjänst på nätet som innebär att man kan skicka Hoa-Hoa Dahlgren på kompisar som borde dra ner på sitt drickande.

- Hur man ser på sina kompisars drickande säger ganska mycket om drickandet generellt bland unga. Det är lättare att se när en kompis går över gränsen än när man själv gör det, säger Ann-Therése Enarsson, VD, IQ-initiativet.

Undersökningsföretaget Xtreme har på uppdrag av IQ undersökt ungdomars attityder till sitt eget och sina kompisars festande. Och undersökningen visar att man är mer oroad för sina kompisar än för sig själv. 6 av 10 anser att de dricker mindre än sina kompisar och bara 1 av 10 anser att de dricker mer.

Det tydligaste kännetecknet på en kompis som druckit för mycket är enligt undersökningen att han eller hon blir högljudd. Därefter kommer kännetecknen glad, jobbig, rolig och pinsam.

Nu finns dock hjälp att få om man vill ge en kompis som festar lite mycket en vänskaplig knuff i rätt riktning. På iq.se kan man tipsa kompisar om tjänsten Festcoachen. Festcoachen innebär att en person ringer upp och talar om att det är dags att gå hem från festen. Man kan välja att få ett förinspelat samtal från Hoa-Hoa Dahlgren, en alkoholforskare, en gammal dam eller "din mamma".

- Vi vill få unga att fundera kring sin alkoholkonsumtion och sätta egna gränser när de tycker att de själva eller kompisar dricker för mycket. För att göra det är det effektivare att inte använda sig av pekpinnar eller skräckpropaganda, säger Ann-Therése Enarsson.

Undersökningen genomfördes av Xtreme Nordic under perioden 6-13 maj. Under-sökningen har genomförts i ett riksrepresentativt urval om 375 ungdomar i åldrarna 16-26 år.

Information om IQ och IQ:s projekt finns på http://www.iq.se

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709- 21 75 50