Ny opinionsundersökning: Bara unga tycker att det är rätt att sälja alkohol vid sportevenemang

Många svenskar är negativa eller tvekande till det riktiga i att sälja öl och vin till publiken på större sportevenemang. Bara tre av tio (32 procent) anser att det är rätt.

Bara i åldersgruppen 16-29 år finns det en majoritet (53 procent) som anser att det är rätt att sälja öl och vin till publiken på större sportevenemang. Tre av tio svenskar (32 procent) anser att det är helt fel. Bland kvinnor är mer än mer än hälften (56 procent) negativa medan bara var tredje man (33 procent) tycker att det är fel.

– Många vill kunna gå med barn och ungdomar på ett idrottsevenemang och det är därför klokt om idrottsföreningar och förbund avstår från att uppmuntra alkoholkonsumtion säger Ann-Therése Enarsson, vd för IQ. Det finns ett samband mellan berusningsgrad och oroligheter på och kring idrottsanläggningar.

Undersökningen, som har genomförts av Novus på IQ:s uppdrag, bygger på telefonintervjuer med den svenska allmänheten, 16 år och äldre. Undersökningen omfattar sammanlagt 2 000 intervjuer den 17-30 maj 2010.

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50