Nyktra flick- och pojklag får åka på fotbollsläger i Danmark

Få miljöer har lika stor möjlighet att påverka normer och attityder som fotbollens. Därför har IQ och Svenska Fotbollförbundet startat IQ United, ett samarbete för att uppmuntra ungdomar att skjuta upp alkoholdebuten. 500 lag har anslutit sig. Sex lag får åka på ett träningsläger i Danmark.

De tre flicklag och tre pojklag som har skrivit de bästa motiveringarna för varför just de ska få chansen att åka utomlands på träningsläger är: Adolfsberg, F94, Örebro Alnö IF, P92, Sundsvall Hasslö Goif, F17, Hasslö, Karlskrona Lekstorps IF, P94, Gråbo, Lerum Lilla Träslövs FF, F92, Varberg Åsums BK, P93, Kristianstad

- Intresset har varit jättestort, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Vi har omkring 11 000 anslutna spelare i åldern 13-17 år.

Träningslägren pågår torsdag–söndag, den 3–6 maj och den 10–13 maj, och äger rum på Ishöj Strand utanför Köpenhamn. Där finns tio fotbollsplaner och möjlighet till många andra idrottsaktiviteter. Värdet på varje träningsläger är cirka 50 000 kronor.

Det finns många skäl att försöka skjuta upp alkoholdebuten hos unga. För varje år alkoholdebuten skjuts upp minskar risken för ett framtida beroende med 14 procent. Risken att råka illa ut ökar dramatiskt under berusning. För fotbollsspelare handlar det också om att koordinationen, humöret och flåset försämras.

För ytterligare information: Magnus Andersson, Svenska Fotbollförbundet, 08 735 95 54, 070 417 69 31 Ann-Therése Enarsson, IQ, 08 410 249 51, 0709 21 75 50,

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som ska inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.