Pressinbjudan: Fotboll utan fylla?

Den 6:e juli kl 14.00 arrangerar IQ och STAD ett seminarium i Almedalen där vi diskuterar hur vi kan lösa problemen kopplade till alkohol i samband med fotboll. Under seminariet presenteras även resultatet från en ny Novus-undersökning om allmänhetens syn på alkohol och fotboll. Medverkar gör bland annat idrotts- och folkhälsominister Gabriel Wikström.

IQ har tillsammans med STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) och de allsvenska fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby startat satsningen Fotboll utan Fylla. Syftet är att skapa en så positiv fotbollsupplevelse som möjligt för så många som möjligt genom att minska andelen kraftigt berusade personer och att förändra attityden till alkohol på fotboll.

Seminarium: Fotboll utan fylla?
När: onsdagen den 6:e juli kl 14.00-15.00.
Var: Best Western Strand Hotell, Strandgatan 34, Visby (Lokal: Teatern)

Läs mer om seminariet här: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/42235?redir

Medverkande:
Johanna Gripenberg, chef och forskare STAD
Juan-Pablo Roa, vd IQ
Gabriel Wikström, folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister
Henrik Berggren, vd Djurgården Fotboll
Henrik Kindlund, vd Hammarby Fotboll

Moderator: Karin Frick

Mats Mehlberg, pressekreterare IQ, telefon 0709-160 671 alt e-post mats@iq.se

____________________________________________________________________________________________
IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.

STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) grundades år 1995. Organisatoriskt hör STAD till Centrum för psykiatriforskning (CPF), en centrumbildning mellan Stockholms läns landsting och Karolinska Institutet. Läs mer på www.stad.org