Så blir din insparksvecka ännu bättre!

Just nu pågår det insparksveckor på många universitet och högskolor runt om i Sverige. Drygt 240 000 studenter får sin första introduktion till student- och högskolevärlden. För många är det en rolig och spännande vecka, men fortfarande alkoholhetsas det en hel del under insparksveckorna.

Sveriges förenade studentkårer (SFS) och IQ driver tillsammans satsningen Bästa Festen som syftar till att skapa en smartare och mer inkluderande alkoholkultur i studentlivet. En kultur där alkohol finns med, men inte behöver stå i fokus.

– För många studenter är insparksveckan, på gott och ont, kopplad till en hel del alkohol. Därför har flera kårer och nationer runt om i landet börjat arbeta för att förändra alkoholkulturen. Det är viktigt att alkohol och alkoholkonsumtion inte skapar en miljö där studenter känner sig exkluderade om de väljer att inte dricka, säger Caroline Sundberg, ordförande för SFS.

Två exempel på kårer som har förändrat sina traditioner under insparksveckan är Lundaekonomerna och Mälardalens studentkår. Lundaekonomerna har bland annat infört en ”vilodag” utan alkohol mitt i veckan och Mälardalens studentkår har infört nya event med live-akter och sköna miljöer istället för den traditionella puben.

SFS och IQ:s tre tips till studenter under insparksveckan:
1. Drick varannan vatten.

Insparksveckan är lång och det är mycket som ska hinnas med. Festa med omdöme och drick varannan vatten.

2. Alkoholtjata inte
Respektera om någon inte vill dricka alls eller dricka mindre alkohol. Alla är inte likadana, det är allas ansvar att få människor att känna sig inkluderade.

3. Ifrågasätt alkoholnormen
Fundera kring alkoholens roll under insparksveckan. Har du idéer och tankar kring hur insparksveckan och alkoholens roll kan förändras? Om ja, berätta för din studentkår eller nation.

­– Insparksveckan skolar på många sätt in de nya studenterna i vilken alkoholkultur som är accepterad. Därför är just insparksveckan en bra möjlighet för kårer och nationer att förändra alkoholkulturen och skapa ett studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i centrum, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Kårer och nationer som vill veta mer om hur man kan arbeta med att förändra alkoholkulturen i studentlivet, eller själva gå med i Bästa Festen, kan besöka www.bästafesten.se för ytterligare information.

Caroline Sundberg, ordförande SFS, 070-545 70 45, e-post: caroline.sundberg@sfs.se

Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

___________________________________________________________________________________________
IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQ:s verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.
Sveriges förenade studentkårer, SFS, arbetar för studenternas bästa genom att påverka den nationella politiken. Vi arbetar med studenters trygghet och rätten till en bra utbildning. Vi samlar landets studentkårer och representerar över 300 000 studenter och doktorander.
Bästa Festenför en smartare alkoholkultur i studentlivet, är en satsning som SFS och IQ driver tillsammans, och som bland annat finansieras av Allmänna arvsfonden. Bästa festen riktar sig till kårer och nationer som vill förändra sin egen alkoholkultur.