Sommarovanor ger eftertanke

Allt fler unga människor oroar sig för sitt drickande. Under sommaren ökar alkoholkonsumtionen och 74 procent av unga kvinnor samt 78 procent av unga män uppger i IQs Alkoholprofilen.se att de under sommaren druckit sig riktigt berusade. Men i augusti kommer vardagen ikapp och många känner oro för sitt drickande.

Under sommarmånaderna säljer Systembolaget nästan 20 procent mer än under årets övriga månader och många människor släpper på kontrollen och dricker oftare och mer än vanligt. Många kvinnor och män i åldrarna 18-25 som testar sig på Alkoholprofilen.se uppger också att de dricker sig rejält berusade under sommaren.

Men när hösten närmar sig är det också många som börjar oroa sig för sina dryckesvanor.

– Vi ser att 43 procent av kvinnorna och 37 procent av männen, som gjort testet, i slutet av sommaren känner sig oroliga över sitt drickande. Detta är också en ökning jämfört med tidigare, säger Magnus Jägerskog, vd IQ.

I stort är det dock positivt att det är så många som går in och gör testet på Alkoholprofilen.se för att få en uppfattning om hur man ligger till i sin konsumtion.

– Vi vet alla att ovanor som man drar på sig på sommaren ibland kan vara lite svåra att bli av med när hösten kommer. Att ligga kvar på en fortsatt hög nivå av alkoholintag kan på sikt öka risken för ett beroende. Så det är nog bra att man är lite extra uppmärksam på sin alkoholkonsumtion, säger Magnus Jägerskog.

Alkoholprofilen är ett interaktivt självtest där man kan testa sina alkoholvanor på webben. Underlaget till statistiken baseras på över 280 000 enkätsvar från de som under 2009-2011 testat sina alkoholvanor.

Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, magnus@iq.se

____________________________________________________________________