Stor ungdomssatsning mot alkohol

IQ breddar sin satsning på ungdomsidrott i ett samarbete med Riksidrottsförbundet, som är landets i särklass största ungdomsrörelse. Hittills har 574 fotbollslag med spelare mellan 13 och 17 år gått med i IQ United. Tre av fyra lag som tidigare aldrig diskuterat alkoholfrågor inom laget har gjort det sedan de blev medlemmar i IQ United.

För några år sedan startades IQ United av IQ och Svenska Fotbollförbundet. Hittills har 574 ungdomslag med spelare mellan 13 och 17 år gått med i IQ United. Tre av fyra lag (71 procent) som tidigare aldrig diskuterat alkoholfrågor inom laget har gjort det sedan de blev medlemmar i IQ United, det visar en undersökning.

Nu är det dags att bredda projektet till att omfatta Riksidrottsförbundet, som består av 70 specialidrottsförbund.

– Jag är jätteglad över att vi nu kan satsa så brett, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. I samhället finns en samsyn om att idrott och alkohol inte hör ihop.

– Riksidrottsförbundet står bakom samhällets mål att minska alkoholkonsumtionen och framför allt att senarelägga ungdomars alkoholdebut. Idrotten ska utgöra en trygg miljö också ur alkoholsynpunkt, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Idrotten som förebild
Idrottsrörelsen är Sveriges största barn- och ungdomsorganisation. Det innebär också ett stort ansvar. För barn och ungdomar är idrottsledaren och tränaren en mycket viktig vuxen. Det ställer krav på idrottens ledare att vara medvetna om sin roll som vuxna förebilder. Inga alkoholdrycker ska förekomma bland vare sig ledare eller aktiva i samband med idrottsverksamhet för barn och ungdomar, till exempel under träningsläger och tävlingar.

Idrotten är, näst efter hemmet och skolan, den miljö de flesta barn förr eller senare kommer i kontakt med. Idrotten är en mötesplats som erbjuder glädje och gemenskap, och bidrar till en god hälsa.

Prestationsförmåga och idrott
Det finns många skäl att försöka försena alkoholdebuten hos unga. Risken att råka illa ut ökar dramatiskt under berusning. För varje år alkoholdebuten skjuts upp minskar risken för ett framtida beroende med 14 procent. För idrottare handlar det också om att koordinationen, koncentrationen och konditionen försämras av alkohol.

Fakta om ungdomar och idrott: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/iq/document/list

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709-21 75 50
Camilla Hagman, kommunikations- och marknadschef Riksidrottsförbundet, 070-666 62 25