Stora skillnader mellan allmänheten och almedalsbesökare i attityden till alkohol

IQ har jämfört allmänhetens och almedalsbesökarnas attityder till alkohol i olika sammanhang. Resultatet visar på stora skillnader, exempelvis anser 44 procent av almedalsbesökarna att det är ok att, på arbetstid, skåla på jobbet. Motsvarande siffra bland allmänheten är 25 procent.

Frågor som berör alkohol kommer allt som oftast upp när stora delar av Sveriges beslutsfattare och opinionsbildare träffas under Almedalsveckan, det kan handla om alkoholtillstånd, skålande i rosévin eller utbudet av alkoholfria alternativ.

I IQ:s Makthavarindex – Alkohol svarade 1626 personer som kommer besöka årets Almedalsvecka.

- Resultatet av vår jämförelse visar att almedalsbesökare i de flesta avseenden har en betydligt mer tillåtande attityd till alkohol än allmänheten i stort, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Fler resultat från jämförelsen mellan allmänheten och almedalsbesökare:
- 23 procent av almedalsbesökarna tycker det är helt fel att bli berusad när man äter middag på restaurang, motsvarande siffra bland allmänheten var 42 procent.
- 18 procent av almedalsbesökarna tycker det är fel (helt fel/mer fel än rätt) att någon gång emellanåt bli berusad på privata fester, motsvarande siffra bland allmänheten är 28 procent.

Om IQ:s Makthavarindex - Alkohol
Via Makthavare.se och Intellecta Corporates Almedalsregistrering erbjöds möjligheten att (anonymt) svara på ett urval av frågor från IQ:s Alkoholindex om attityden till alkoholkonsumtion i olika sammanhang. Totalt svarade 1626 almedalsbesökare, under perioden 23 maj till 19 juni, på frågorna.

Om IQ:s Alkoholindex
IQ:s Alkoholindex är en årligt återkommande undersökning om attityden till alkohol i Sverige med betoning på berusningsdrickande. Varje år ställer IQ ett antal frågor till 2000 personer, 16 år och äldre. Undersökningen genomförs via telefonintervjuer av Novus.

Se bifogat faktablad för ytterligare siffror från jämförelsen mellan allmänheten och almedalsbesökare.

Ladda ner IQ:s rapport ”IQ:s Alkoholindex 2013” här: http://www.iq.se/public/assets/Documents/Alkoholindex/IQs_Alkoholindex_2013.pdf

Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

________________________________________________________________________________________________________________
IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ:s nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.