Stora Trafiksäkerhetspriset till IQ-projekt

I dag utsågs vinnarna av Stora Trafiksäkerhetspriset. I två av tre kategorier vann IQ-projekt. Alltransport i Östergötland vann i kategorin godstrafik och Ramkvillabuss vann i kategorin bussturism. Stora Trafiksäkerhetspriset delas ut i de tre kategorierna godstrafik, persontrafik och bussturism. Prisutdelningen ägde rum vid en ceremoni på Transportforum i Linköping den 8 januari.

I kategorin godstrafik vann Alltransport i Östergötland, som är IQ-projekt nummer 637, och i kategorin bussturism vann Ramkvillabuss, som är IQ-projekt nummer 53.

- Jag tycker att det är jätteroligt att IQ-projekt får pris för trafiksäkerhet, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Alkohol och trafik hör inte ihop. De företag som installerar alkolås, trots att det ännu inte finns någon lag som kräver det, är hjältar i vardagen.

I kategorin persontrafik fanns ytterligare två finalister som är IQ-projekt:

• Hallens Buss, Ankarsrum - IQ-projekt nummer 78
• ÖstgötaTrafiken, Linköping - IQ-projekt nummer 64

Anders Karlsson är juryns ordförande och chefredaktör för de tidningar som står bakom priset. I juryn ingår även Anna Grönlund, förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund, Johan Lindström, VD Sveriges Åkeriföretag, Thomas Winskog, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet, och Charlotte Wäreborn Schultz, VD Svensk Kollektivtrafik.

"Yrkesförare mot rattfylleri"
IQ har i samarbete med Svenska Taxiförbundet och Svenska Bussbranschens Riksförbund i en kampanj lyft fram företag som har installerat alkolås i taxibilar och bussar.

Därefter uppmärksammades åkerisektorn och den tunga godstrafiken på väg, i en kampanj som genomfördes i samarbete med Sveriges Åkeriföretag.

Alla IQ-projekt med alkolås i sina fordon samlades under begreppet "Yrkesförare mot rattfylleri".

Kraftig minskning av dödsolyckorna 2008
Antalet omkomna i trafiken i hela landet beräknas bli cirka 420 under 2008. Det är det lägsta antalet sedan 1945.

Siffrorna från Vägverket visar samtidigt att vi har mycket kvar att göra när det gäller nykterhet och bältesanvändning. Cirka 25 procent av de dödade bilförarna var påverkade av alkohol, och mellan 40 och 45 procent av de omkomna använde inte bilbälte.

- Alkolås är en genialisk teknisk lösning som räddar liv. Både taxiföretag och åkerier använder det som en konkurrensfördel i upphandlingar och gentemot privatpersoner. Att satsa på ökad trafiksäkerhet med hjälp av alkolås är en viktig och smart insats, avslutar Ann-Therése Enarsson.

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se