Svenskarna vill ha hård reglering av alkoholreklam

Alkoholreklam får varken uppmana till bruk av alkohol eller vara förskönande. Men enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört instämmer drygt 2 av 3 i påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklam är förskönande.

– Att så pass många anser att alkoholreklam både är förskönande och uppmanar till bruk är oroväckande. Särskilt allvarligt är detta när det gäller alkoholreklam i sociala medier eftersom den reklamen når barn och unga i större omfattning, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Det finns övertygande belägg i forskningen som visar att alkoholreklam leder till en ökad alkoholkonsumtion och tidigare alkoholdebut bland ungdomar och unga vuxna.

I Sifo-undersökningen framkommer även att:

• 81 procent av de tillfrågade tycker att det är bra att alkoholreklam är hårdare reglerat än annan typ av reklam.
  • Nästan hälften tycker att alkoholreklam på nyhetssajter ökat de senaste två åren.
  • Drygt var tredje person tycker att alkoholreklam på social medier har ökat de senaste två åren.

Enligt SIFO:s reklammätningar uppgick medieinvesteringarna i reklam för alkoholdrycker i Sverige år 2000 till strax över 8 miljoner kronor brutto. År 2014 uppgick investeringarna till knappt 1,4 miljarder kronor brutto.

– Alkohol är inte en produkt som alla andra och därför är också alkoholreklam hårdare reglerat. Det tycker en majoritet av svenska folket är bra. Men det finns anledning att se över tillsyn och reglering av alkoholreklam, inte minst i sociala medier. Särskilt som investeringarna i alkoholreklam ökat så kraftigt, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

*Sifo genomförde undersökningen, på uppdrag av IQ, under perioden 2 juni – 9 juni 2016 bland 1000 personer mellan 18-79 år via en webb-panel.

Se bifogat faktablad för ytterligare siffror från undersökningen.

Juan-Pablo Roa, vd IQ, på telefon 0709-79 58 55 alt e-post juan-pablo@iq.se
Pressbild: http://www.iq.se/sv/press/pressbilder

____________________________________________________________________________________________________
IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.