Unga vuxna har minnesluckor och dricker dagen efter

Hälften av de unga vuxna som har använt sig av Alkoholprofilen för att få en bild av sina alkoholvanor svarar att de själva eller någon annan farit illa på grund av att de druckit. En bred majoritet har skuldkänslor och många av dem har riskabla alkoholvanor, det gäller både killar och tjejer.

Sedan relanseringen av Alkoholprofilen har över 100000 svenskar svarat på frågor om dryckesvanor, beteende, upplevda problem och berusning. Redan efter mindre än sju veckor har över 100000 svenskar skapat en egen alkoholprofil. Sju av tio var unga vuxna och en majoritet av dem är killar.

- Det är glädjande att intresset för att testa sina alkoholvanor är så stort, samtidigt som svaren visar att många unga vuxna har riskabla alkoholvanor, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ.

Av dem som har fått en personlig profil är sju av tio (68 procent) unga vuxna, 18-25 år och sex av tio (58 procent) av de unga vuxna är killar. En analys av deras svar visar att

• Sex av tio (59 procent)har under de senaste åren inte kunnat sluta dricka när de väl har satt igång
  • Sex av tio (58 procent) har låtit bli att göra något de borde för att de druckit
  • Fyra av tio (43 procent) har druckit alkohol dagen efter för att komma i balans, det gäller i högre utsträckning killar (49 procent) än tjejer (35 procent)
  • Två av tre (66 procent) har haft dåligt samvete eller skuldkänslor på grund av sitt drickande
  • Åtta av tio (78 procent) har haft minst en minneslucka det senaste året, 14 procent har haft det varje vecka eller nästan dagligen
  • Hälften (54 procent) uppger att de själva eller någon annan farit illa på grund av att de druckit
  • Hälften (53 procent) svarar att någon har oroat sig för hur mycket de dricker eller antytt att de borde dra ner

Nya Alkoholprofilen
Hur dricker du, egentligen? Den frågan svarar Alkoholprofilen på. Webbtestet är ett enkelt sätt att få grepp om sina alkoholvanor. Alkoholprofilen frågar också efter din egen inställning. Är man inte beredd att förändra sina vanor handlar rekommendationen i stället om att börja fundera.

Alkoholprofilen togs fram av Alkoholkommittén vars uppdrag var att öka kunskapen i målgruppen 18-25 år om individuella risknivåer vid alkoholkonsumtion samt att minska berusningsdrickande.

Den 31 augusti lanserade IQ, ett dotterbolag till Systembolaget, en ny version av Alkoholprofilen med möjlighet till interaktivitet och delbarhet i sociala medier. Nytt är bland annat att man kan jämföra sin alkoholprofil med andra i samma ålder. Statens folkhälsoinstitut har medverkat i framtagandet av nya Alkoholprofilen som finns på www.alkoholprofilen.se

Under veckorna 38-42 visades en reklamfilm med hänvisning till Alkoholprofilen. I filmen sjunger Olle Ljungström om alkohol. Filmen speglar en helt vanlig fredag med både fest och fylla.

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709-21 75 50