Var tionde offentliganställd chef får alkohol i julklapp

En aktuell undersökning visar att var fjärde chef under det senaste året har gett bort alkoholhaltiga drycker i gåva. Undersökningen visar också att var tionde offentliganställd chef har fått klappar som kluckar. Bara på 5 procent av arbetsplatserna har man under det senaste året fört en diskussion om att ge bort alkohol.

Det kan framstå som en alldeles underbar lösning på alla julklappsproblem att ge bort en flaska vin till medarbetare och affärsbekanta. Litet glamouröst och uppskattat av alla, kan man tycka.

- Det är aningslöst att ge alkohol i present till människor man bara känner yrkesmässigt. För vissa kan det kännas genant och obekvämt att ta emot en flaska vin eller sprit. För andra kan julklappen rent av ställa till problem, och då tycker nog varken de eller deras familjer att det är en särskilt bra present, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ.

En aktuell undersökning visar att var fjärde chef (24 procent) under det senaste året har gett bort alkoholhaltiga drycker i gåva. I åldersgruppen 20-44 år är det ännu vanligare att ge bort alkohol, det har 32 procent gjort.

Av undersökningen framgår också följande:

• Åtta av tio män som ger bort alkohol gör det till affärskontakter eller kunder (78 procent), det gäller bara fyra av tio kvinnor (40 procent).
  • Hälften av egenföretagarna (46 procent) får alkohol i julklapp.
  • Var tionde offentliganställd chef (11 procent) har fått alkohol i julklapp.
  • På 5 procent av arbetsplatserna har man under det senaste året fört en diskussion om alkoholhaltiga drycker som gåva, 11 procent har gjort det tidigare.

Företags alkoholpolicy viktig
På företag som är återhållsamma med alkohol, minskar också bruket av alkohol bland personalen. På företag som är frikostiga med alkohol fungerar det tvärtom; en avhandling från Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap visar att en bejakande alkoholkultur på arbetsplatsen gör att allt fler personer utvecklar ett problematiskt alkoholbruk.

IQ har vänt sig till sju stora företag för att få ledningens syn på frågan om att ge bort alkohol i julklapp:

Swebus, Rolf Kolmodin, kommunikationschef:
Nej, vi skulle aldrig ge bort alkohol som gåva, varken till jul eller vid något annat tillfälle. Vi är ju i transportbranschen och det skulle definitivt kännas fel så där har vi restriktioner, det gäller också vid representation. Det tror jag gäller hela vår bransch.

ICA, Susanne Gnalin, arbetsmiljöansvarig:
Nej, vi ger inte bort alkohol som gåva. Vi är ett matföretag och ger hellre mat som julgåva. ICA Sverige vill föregå med gott exempel, men vi har igen möjlighet att ställa krav på våra butiker då dessa är egna företag. Att butikerna skulle ge bort alkohol är dock inte troligt då de också har fokus på mat.

KF och COOP, Magnus Nelin, presschef:
Jag vet inte om det har varit uppe till diskussion men det har blivit praxis att vi inte ger alkohol i present.

Svenska Cellulosa Aktiebolaget (SCA), Pär Altan, presschef:
Vi har en återhållsam inställning till alkohol och i vår policy ingår att inte ge bort alkohol i present.

H&M, Håkan Andersson, ansvarig för presskontakter:
Nej, vi ger aldrig alkohol som gåva, det ingår i vår policy på det området.

Lindex, Anna Lindblad, informationsansvarig:
Vi ger inte bort alkohol i julklapp. Så som det ser ut idag, ger vi inte bort julklappar alls till våra medarbetare. Istället anordnar varje butik eller avdelning någon julaktivitet tillsammans. Lindex har en alkohol- och drogpolicy som alla medarbetare ska känna till.

Åhléns, Gun-Marie Lidström, personaldirektör:
Vi skulle aldrig ge bort alkohol i julklapp. Sådant kan säkert förekomma men jag tror inte det är vanligt. Vi har en policy för både alkohol och narkotika som i stora drag innebär ingen alkohol under arbetstid över huvud taget.

Opinionsundersökningen, som omfattar 1 000 intervjuer, har genomförts den 5-10 oktober inom ramen för Novus Opinion telefonomnibus med frågor till den svenska allmänheten 16 år och äldre.

Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709-21 75 50

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se