Varför är det så svårt att prata med någon som dricker för mycket?

I en nyligen genomförd undersökning svarade varannan svensk att de känner någon som de tycker dricker för mycket alkohol. 50 procent av dem uppger att de oroar sig för personen just nu. Trots att man känner oro uppger många att det är svårt att prata med personen om det.

Ju äldre man är desto enklare förefaller det enligt undersökningen att prata med någon som man upplever dricker för mycket alkohol. Men bland unga vuxna, den grupp som dricker mest alkohol i Sverige, anger knappt hälften att de pratat med personen.
På frågan varför det är svårt att prata med någon som dricker för mycket alkohol är den vanligaste anledningen att man inte vill lägga sig i, det kan bli en jobbig situation eller att man helt enkelt är rädd för reaktionen.

- Många av oss känner igen sig i att det kan vara svårt att prata med någon i vår närhet som vi vet dricker för mycket. Trots att vi ser problemet så tar det ändå emot att riskera att såra någon. Men genom att dela sin oro så har man ändå allt att vinna, säger Magnus Jägerskog, vd IQ.

Hur gör man då?
Från Alkoholhjälpen.se ges tre råd om man oroar sig för någon som man skulle vilja hjälpa;

1. Försök inte konfrontera eller övertala. Berätta istället att du är orolig och anledningen till oron. Även om personen förnekar att det finns ett bekymmer så har du sått ett frö.

2. Glorifiera inte alkohol genom att prata mycket om fester, krogkvällar eller roliga minnen från då ni druckit ihop. Prata istället om andra gemensamma intressen.

3. Föreslå inte att ni ska träffas över en öl eller på en fest. Föreslå istället saker där ni umgås utan att dricka alkohol.

Svenska folkets tips
Tittar man på de öppna svar som kom in i undersökningen så ser man att många tycker att det skulle underlätta om ämnet kom upp i media och om allmänheten skulle prata mer om det.

Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av IQ under perioden 23 – 30 oktober 2012 och baseras på intervjuer med 1040 slumpmässigt utvalda svenskar, 16 år och äldre.

Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, magnus@iq.se

____________________________________________________________________
IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.