Vilket ungdomslag vinner 100 000 kr i år?

Nu är det dags att anmäla sig till IQ Stars Challenge och tävla om titeln Sveriges bästa och smartaste ungdomslag. Förra året anmälde sig cirka 100 ungdomslag från hela Sverige och vinnare blev Arlanda Jets från Uppland. I IQ Stars Challenge tävlar ungdomar från alla olika typer av idrotter mot varandra, oavsett ålder och kön.

IQ Stars är en långsiktig satsning från IQ och Riksidrottsförbundet. Syftet är att göra ungdomsidrotten till en alkoholfri miljö. Som ett led i satsningen IQ Stars arrangeras nu för andra året i rad tävlingen IQ Stars Challenge.

- Vi vet att 3 av 4 ungdomar tycker att det är viktigt att prata om riskerna med att kombinera alkohol och idrott*. Genom att gå med i IQ Stars får lagen bland annat material som hjälper till att prata om just detta på ett enkelt sätt, samtidigt som de har chansen att vinna 100 000 kronor till sin förening, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Vilket län kan säga att de har flest anmälda lag i årets upplaga av IQ Stars Challenge och därmed de ”smartaste” idrottsungdomarna i Sverige?

För förra årets vinnare av IQ Stars Challenge, Arlanda Jets, var finalen på Bosön givande på många sätt.

- För oss i Arlanda Jets var det jättekul att vara med i IQ Stars Challenge och tävla mot idrottare från andra sporter. Jag vill verkligen rekommendera alla att ta chansen att gå med i IQ Stars och IQ Stars Challenge. Vi hade en fantastisk helg på Bosön, träffade massor av trevliga människor och vann dessutom 100 000 kronor, säger Ville Korhonen, tränare för Arlanda Jets.

Så här anmäler du ditt lag till IQ Stars Challenge

Alla ungdomslag/träningsgrupper med aktiva i åldern 13-17 år kan bli medlemmar i IQ Stars, och samtidigt anmäla sig till IQ Stars Challenge. Förstapriset är 100 000 kronor, andrapriset är på 50 000 och tredjepriset är 25 000 kronor. Finalen äger rum helgen den 19-21 oktober på Bosön i Stockholm. Anmäler sig gör man på www.iqstars.se.

*Undersökningen genomfördes av Xtreme Nordic på IQ:s uppdrag mellan den 30 januari- 12 februari 2012. Antalet respondenter i undersökningen var 513 personer i åldrarna 15-17 år.

Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

IQ verkar för en smartare syn på alkohol – att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.