Entreprenöriellt lärande ger bättre resultat

Report this content

De elever som undervisas med entreprenöriellt lärande slutför i högre utsträckning sina gymnasiestudier och fler av dem får högskolebehörighet jämfört med riket som helhet. Det visar statistik från Skolverkets databas SIRIS. Till hösten ska entreprenöriellt lärande användas på gymnasiet enligt den nya läroplanen Gy11.

2010 slutförde 85,6 procent av eleverna, som undervisats med entreprenöriellt lärande på John Bauergymnasiet, sina studier. Motsvarande siffra för riket som helhet var 80,8 procent, knappt fem procent lägre.

I undersökningen har John Bauers sju största gymnasieprogram jämförts med samma program i riket som helhet från 2007 till 2010. Totalt har drygt 10 000 elever från John Bauergymnasier ingått i studien. Entreprenöriellt lärande har lett till högre andel slutförda gymnasiestudier även under perioden som helhet.

Entreprenöriellt lärande kombinerar kunskapsutveckling med utveckling av entreprenöriella kompetenser. Med entreprenöriella kompetenser menas bland annat drivkraft, kreativitet och kommunikation.

Undersökningen visar även att entreprenöriellt lärande leder till att fler studenter skaffar sig behörighet till högskolan. 2010 fick 86,4 procent av studenterna hos John Bauer högskolebehörighet, medan motsvarande siffra för riket som helhet var 84,1, drygt två procent lägre. Sedan 2009 har andelen behöriga sjunkit på grund av nya behörighetsregler, men de har sjunkit mindre hos John Bauer än i riket som helhet.

- Naturligtvis beror de goda resultaten inte bara på entreprenöriellt lärande. Det är i kombination med våra lärares aktiva mentorskap och ett systematiskt elevstödsarbete som vi nått så goda resultat. Hög kvalitet når vi bara om vi arbetar med alla delar vår verksamhet, säger Per-Erik Lorentzon, utbildnings- och kvalitetschef JB Education.

Fler som slutför sina gymnasiestudier och fler som får högskolebehörighet leder paradoxalt till att John Bauergymnasierna har något lägre genomsnittligt betygspoäng jämfört med motsvarande studenter i riket som helhet. Flera projekt pågår redan för att ytterligare öka den genomsnittliga betygspoängen.

- Vi har precis genomfört ett utvecklingsprojekt i matte A och B där målet var att öka den genomsnittliga betygspoängen. Resultatet, efter ett års verksamhet med drygt 250 elever, är att de nu har 40 procent bättre betygspoäng än riket som helhet. Resultatet beror naturligtvis på att våra elever förbättrat sig enormt, men också på att betygspoängen i riket som helhet försämrats under samma tid. Att vi kunde öka kvaliteten så markant ska vi nu arbeta vidare med, säger Fredrik Berg, matematikutvecklare inom John Bauergymnasierna.

Om undersökningen

Undersökningen är framtagen i syfte att ta reda på om John Bauergymnasiernas entreprenöriella lärande leder till positiv resultatutveckling över tid. Rapporten bygger på analys av tre områden. Dessa är:

• Fullföljd gymnasieutbildning
  • Behörighet till högskolan
  • Genomsnittlig betygspoäng

Anledningen till att just dessa tre områden valts är att de är vedertagna och att det finns lättillgängliga jämförelsetal för gymnasieskolan. All information har hämtats från Skolverkets databas över kvalitet och resultat i skolan, SIRIS.

De sju John Bauerprogram som är med i studien och dess nationella motsvarighet är:

JB Program Nationell motsvarighet
IT-programmet Elprogrammet
Entreprenörsprogrammet Handels- och administrationsprogrammet
Florist- samt Frisörprogrammet Hantverksprogrammet
Hotell och restaurangprogrammet Hotell- och restaurangprogrammet
IT-mediaprogrammet Medieprogrammet
Hälsa och idrottsprogrammet Omvårdnadsprogrammet
Samhäll-idrottsprogrammet Samhällsvetenskapsprogrammet

Totalt har drygt 10 000 elever från John Bauergymnasiets sju största program under fyra år ingått i studien.

Per-Erik Lorentzon, Utbildnings- och kvalitetschef JB Education
per-erik.lorentzon@jbeducation.se

Fast tel nr: 036-17 31 15

Mobil nr: 0736-25 13 61

Fredrik Berg, matematikutvecklare, John Bauergymnasierna
Fredrik.berg@johnbauer.nu
Mobil nr 070-10 94 329

Om JB Education
JB Education är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag. Varje dag utbildar vi 16 500 barn, ungdomar och vuxna över hela Sverige. I koncernen finns 3 grundskolor, 31 gymnasieskolor, varav John Bauergymnasiet, med 29 skolor från Ystad till Skellefteå, är Sveriges största gymnasieskola med fler än 12 500 elever. I koncernen finns även eftergymnasial utbildning inom arbetsmarknadsutbildning, komvux, yrkeshögskola samt företagsutbildning.