• Jernhusen/

Attraktivare stationer, bättre verkstäder och smartare kombiterminaler - Jernhusens strategi för fler resenärer och mer gods på järnväg

Regeringen har precis presenterat sin infrastrukturproposition om framtidens resor och transporter. Den uttrycker att förutsättningarna för att driva och utveckla kollektivtrafik, stationer och kombiterminaler bör stärkas. Här har Jernhusen en betydande roll.

- Vår roll har blivit ännu tydligare, säger Per Berggren, vd i Jernhusen AB. Verksamheten ska underlätta för både person- och godstrafiken. I vår affärsidé ligger att utveckla och förvalta stations- verkstadsområden. Nu vidareutvecklar vi verksamheten genom att ta fram nya erbjudanden och tjänster inom våra affärsområden

Stationer
Jernhusen skapar, tillsammans med branschens olika aktörer, attraktivare stationer utifrån resenärernas önskemål. Redan under vintern prövas några av idéerna på utvalda pilotstationer.

Verkstäder
Jernhusen öppnar för ökad konkurrens så att fler operatörer kan få tillgång till de strategiskt viktiga verkstäderna. Bättre effektivitet pressar kostnader och främjar avregleringen av fjärrtågstrafiken.

Kombiterminaler
Förbättrade anläggningar och nya affärsmodeller ger möjligheter att öka kombitransporter, vilket inte minst är positivt ur miljöhänsyn. Här vill Jernhusen driva på för en snabbare utveckling för bättre kapacitetsutnyttjande.

Snabbtåg
Jernhusen har under våren tillsammans med andra aktörer medverkat i en utredning om höghastighetsnät i Sverige och anser att ett sådant nät skulle bidra till regionförstoring och tillväxt. Propositionens besked om att regeringen avser att utreda vidare inför eventuella investeringsbeslut, är positivt.

- Vi ser fram emot en spännande framtid där Jernhusen kliver fram och verkligen bidrar till utvecklingen inom transportsektorn och till en hållbar utveckling i stort, säger Per Berggren.

Per Berggren, vd Jernhusen, 070-553 80 48