Bilar tar tåget till Stockholm

Intresset för kombinerade transporter ökar och fler väljer järnväg på längre sträckor. På Stockholm Årsta Kombiterminal har volymerna ökat under året och nu anländer importbilar med tåg till terminalen fem dagar i veckan.

Sedan Jernhusens kombiterminal i Årsta blev konkurrensneutral i början av året har volymerna ökat. Den 2 december var det premiär för TX logistiks nya biltåg med 150 importbilar från Malmö hamn. Att ta emot biltransporter på järnväg är nytt för kombiterminalen som välkomnar att bilarna tar tåget. Samtidigt utvecklas terminalen för att kunna erbjuda flera kringtjänster.

-       Det har varit full aktivitet med att lossa tåget. Vi hade ca 4 timmar på oss att få av 150 bilar. Allt gick enligt plan och från och med nu kommer vi att hantera dessa leveranser fem dagar i veckan, säger terminalchefen Thomas Frej.

Tåget dras av ett modernt TRAX lok som kan användas både i Sverige och Norge. Kunder i tåget är Autolink och Motortransport.

Kombiterminalen i Stockholm är en av Sveriges största och hanterar drygt 50 000 enheter per år. Terminalen ägs av Jernhusen och opereras av ISS.

För mer information kontakta:

Ann Hermansson, Marknadskommunikatör Jernhusen, 08-410 032 46

Taggar: