Bokslutskommuniké 2007 för Jernhusen

Jernhusen hade en bra utveckling under året. Årets resultat uppgick till 677 (373) MSEK.

En kraftig förbättring av driftnettot i jämförbart bestånd och värdeförändringar är bidragande orsaker. Den finansiella ställningen har förbättrats kraftigt på grund av fastighetsförsäljningar om 1 966 MSEK. Soliditeten uppgick vid årsskiftet till 43 (31) procent. Jernhusen genomförde också en refinansiering om 5 500 MSEK med en löptid om 6 år under december med gott resultat trots orolig finansmarknad.

"Med en fortsatt bra marknad, många intressanta utvecklingsprojekt och positiv utveckling i vår förvaltning ser vi med tillförsikt på framtiden", säger Per Berggren, Vd på Jernhusen. ”Det är glädjande att vi nu kan dela ut 100 MSEK till våra ägare”.

• Hyresintäkterna uppgick till 770 (778) MSEK, en minskning med 8 MSEK. För jämförbart fastighetsbestånd ökade hyresintäkterna med 15 MSEK, främst beroende på ökade intäkter för kringtjänster.

• Årets resultat uppgick till 677 (373) MSEK motsvarande 169,0 (93,3) kronor per aktie. Ökningen beror på värdeförändringar i fastighetsbeståndet.

• Marknadsvärdet för fastighetsbeståndet uppgick per den 31 december till 6 698 (7 645) MSEK. Värdeförändringen uppgick till 6,9 procent. För jämförbart fastighetsbestånd har värdet ökat med 3,7 (3,2) procent.

• Två större fastigheter i Göteborg, med en köpeskilling om 273 MSEK, frånträddes i mars. I maj frånträddes det färdigställda Klarabergshuset med en köpeskilling om 1 300 MSEK och i december frånträddes marken för Arenastaden i Solna med en köpeskilling om 341 MSEK.

• I december påbörjades rivningen av fastigheten Klarabergsviadukten 78, för att i den nya stadsdelen Västra City i Stockholm under 2008 påbörja byggandet av det miljösmarta Kungsbrohuset.

• Utdelning föreslås uppgå till 100 (0) MSEK.

• Resultat efter finansiella poster prognostiseras för 2008 att bli i nivå med 2007.

Delårsrapporten finns att läsa och beställa på www.jernhusen.se.

För mer information kontakta:
Per Berggren, Vd, 08-410 626 01
Anders Bäck, vVd och Ekonomidirektör, 08-410 626 03

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har ca 100 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 340 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 6,7 miljarder kronor.