Bygglov medgivet för Centralstation Uppsala

I onsdags beviljades bygglov för nya Centralstation Uppsala i Uppsala resecentrum. Med detta beslut kan Jernhusen nu komma igång med projekteringen och bygget av stationen.

Centralstation Uppsala är en ny byggnad som kommer att ligga i direkt anslutning till det befintliga stationshuset men med entréer mot torget och centralpassagen. Under 2008 pågår projektering och upphandling av entreprenörer. Byggstarten av Centralstation Uppsala planeras till början av 2009 för sedan stå klar våren 2010.

– Vi ska bygga en station med modern och spännande arkitektur. Det blir ett smart hus med miljövänliga lösningar. Vårt mål är att Centralstation Uppsala ska bli den naturliga mötesplatsen för besökare och resenärer, säger Per Berggren, VD på Jernhusen.

När Centralstation Uppsala invigs 2010 i kommer nuvarande station att rustas upp och användas till handel och kontorslokaler.

För mer information kontakta:
Per Berggren, Vd: 08-410 626 01
Björn Boestad, Chef Projektfastigheter: 08-410 626 42
Thomas Brock, Marknadsområdeschef, 021-440 43 15

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har ca 90 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 350 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 6,8 miljarder kronor.