Centralstation Stockholm utvecklas och moderniseras

Styrelsebeslut om fortsatt utveckling av Stockholms nya resecentrum.

Jernhusens styrelse tog den 31 augusti ett investeringsbeslut om att påbörja en omfattande utveckling av Centralstation Stockholm. Sedan tidigare pågår redan en grundförstärkning av fastigheten.

Den 140-åriga stationen blir ett modernt och funktionellt resecentrum
Resor med tåg ökar, både i Sverige och i Europa. Utifrån resenärens behov moderniserar nu Jernhusen Centralstationen i Stockholm och skapar Sveriges bästa mötesplats. Samtidigt säkerställs Centralstationen som ett modernt och funktionellt resecentrum som bidrar till ett ökat resande. Resenärerna får ett nytt brett och inspirerande utbud av service, handel och upplevelser som möter och överträffar deras förväntningar.

Investeringen för utvecklingsprojektet och grundförstärkningen uppgår totalt till en kostnad om knappt en miljard kronor.

- Centralstationen är Stockholms pulserande hjärta och stadens stolta entré. När vi nu utvecklar Skandinaviens största resecentrum har resenärernas behov av service, trygghet och inspiration varit av högsta betydelse, säger Per Berggen, vd på Jernhusen. Samtidigt med moderniseringen kommer vi också att kunna minska energiförbrukningen i byggnaden och då få en Green Building-certifiering.

Grundförstärkning och utveckling genomförs etappvis under ca 4 år. Under andra halvåret 2012 beräknas hela moderniseringen vara klar.

Mer material rörande projektet finns på www.jernhusen.se

Per Berggren, vd Jernhusen, telefon: 070-553 80 48

Taggar: