Cityvärdar skapar trygghet och ökad service i Västerås

Fyra nya Cityvärdar ska ge god service, trygghet och trivsel runt Västerås centrala delar och på järnvägsstationen.  Flera fastighetsägare, samverkansaktörer, Västmanlands Lokaltrafik och Västerås stad samarbetar och startar upp ett nytt projekt i Västerås. Tillsammans finansierar de cityvärdarnas arbete.

Cityvärdarna ska ge service till västeråsbor, resenärer och turister. De ska genom sin närvaro och kontakt med resenärer, besökare och stadsbor skapa en trivsam och trygg stadskärna. Projektet pågår till att börja med ett år.

Cityvärdarna börjar fredagen den 6 maj och kommer att röra sig i områdena runt Västerås centrala delar och på järnvägsstationen där de kan ge service och svara på frågor. De har under veckan fått träffa bland annat kommunen och polisen samt fått utbildning i olika säkerhetsfrågor.

- Vi tycker att trygghet och service är väldigt viktigt för att Västeråsare, boende i City och våra beökare ska uppleva Västerås som en attraktiv stad. Cityvärdarna utgör en viktig del i vår vision om att bli Sveriges bästa stadskärna och bäst på bemötande och för att uppnå vårt mål att vara med och tävla i “årets bästa stadskärna” 2013, säger Maria Fors, vd för Västerås Citysamverkan.

Flera fastighetsägare och samverkansaktörer är delaktiga i projektet. Förutom Västmanlands Lokaltrafik och Västerås stad deltar Jernhusen, Bostads AB Mimer, Västmanlands lokaltrafik, Västerås Citysamverkan, Centra, Gallerian, Igor, Klövern, Punkt, Sigma, Skrapan och Värna Västerås i projektet.

- Vi vill att resenärerna ska känna sig trygga och säkra vid resor till och från Västerås. Cityvärdarnas närvaro bidrar till detta de finns på plats och kan hjälpa resenärer samtidigt som de är en förlängd arm till ordningsvakterna, säger Leif Svensson, säkerhetschef på Jernhusen.

Cecilia Granath, pressansvarig Jernhusen, 0734-39 26 21

<p><em>Jernhusen utvecklar, förvaltar och äger ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 210 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 256 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 9,7 miljarder kronor.</em></p>