Delårsrapport januari - mars 2007 för Jernhusen

”2007 har börjat bra för Jernhusen. Vi har under perioden genomfört försäljningen av Gullbergsvassområdet i Göteborg samt i april kommit överens om en försäljning av bland annat Klarabergshuset mitt i centrala Stockholm”, säger Per Berggren Vd, Jernhusen. ”Tågtrafiken i Sverige ökar också vilket gör att vi kan satsa på nya projekt utmed den svenska järnvägen, fortsätter Per Berggren.”

• Hyresintäkterna uppgick till 200 (194) MSEK. Ökningen gentemot föregående år beror främst på lägre vakanser och ökade intäkter från kringtjänster i stationerna.

• Periodens resultat uppgick till 350 (22) MSEK. Ökningen gentemot föregående år förklaras främst av högre värdeförändringar, 463 (-5) MSEK.

• Marknadsvärdet för fastighetsbeståndet uppgick per den 31 mars 2007 till 7 949 (7 645 vid årsskiftet) MSEK. För jämförbart fastighetsbestånd har värdet ökat med 6,0 (-0,4) procent under perioden.

• Investeringarna uppgick till 123 (126) MSEK. De två största pågående projekten är ombyggnaden av Klarabergshuset i centrala Stockholm och nybyggnad av ett kontorshus i Sundbyberg.

• I mars frånträddes två fastigheter i Göteborg för 273 MSEK.

• Resultatet efter finansiella poster, före värdeförändringar, prognostiseras för 2007 att bli lägre än föregående år till följd av avyttringar av fastigheter.

Delårsrapporten finns även att läsa och beställa på www.jernhusen.se.

För mer information kontakta:
Per Berggren, Vd 08-410 626 01
Anders Bäck, vVd och Ekonomidirektör 08-410 626 03

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har 90 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 400 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 7,6 miljarder kronor.