Delårsrapport januari – september 2007 för Jernhusen

”En positiv marknad ger bra utväxling i våra projekt. Resultatet i jämförbart bestånd påverkas positivt av ökade intäkter till följd av vår stationsutveckling. Positiva värdeförändringar har genererats i vårt exploateringsarbete och också genom lägre direktavkastning på våra kontorsfastigheter i Stockholm, säger Per Berggren Vd, Jernhusen.

• Hyresintäkterna uppgick till 575 (572) MSEK.

• Resultatet efter finansiella poster, före värdeförändringar, var i nivå med föregående år och uppgick till 140 (144) MSEK.

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 528 (301) MSEK motsvarande 131,8 (75,1) kronor per aktie.

• Marknadsvärdet för fastighetsbeståndet uppgick per den 30 september till 6 827 (7 645 vid årsskiftet) MSEK. För jämförbart fastighetsbestånd inklusive avyttrade fastigheter har värdet ökat med 6,1 procent.

• Frånträdda fastighetsförsäljningar under perioden uppgick till 1 603 (302) MSEK. Investeringarna uppgick till 342 (417) MSEK .

• Resultat efter finansiella poster, före värdeförändringar, prognostiseras bli lägre än föregående år främst till följd av avyttringar av fastigheter.

Delårsrapporten finns att läsa och beställa på www.jernhusen.se.

För mer information kontakta:
Per Berggren, Vd 08-410 626 01
Anders Bäck, vVd och Ekonomidirektör 08-410 626 03

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har ca 90 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 350 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 6,8 miljarder kronor.