Green Cargo och Jernhusen inviger nytt Green Cargo Center i Gävle

– Huset har en spännande arkitektur och vi är mycket nöjda med den nya miljön för vår personal. Att kunna samla all personal under ett och samma tak är en förutsättning för vår satsning på Gävle. Området är en viktig knutpunkt i vår strävan att utveckla järnvägslogistiken i Sverige, säger Green Cargos VD Jan Sundling. I utvecklingsarbetet blir även satsningar på samarbetet mellan järnväg och bil allt viktigare. Där är vår Road-verksamhet i Gävle en viktig och väl fungerande verksamhet, fortsätter Sundling.

Green Cargo Center, som byggts av Jernhusen, samlar över hundra säljare, banarbetare och lokförare som nu kommer att arbeta under samma tak och utnyttja fördelarna med att sitta nära varandra. Tidigare har de varit utspridda på tre olika ställen runt om i Gävle. Huset är också en utgångspunkt för Gävles lokförare och har rast- och överliggningslokaler för lokförare från andra orter.

– För oss är det viktigt att arbeta nära kunden, säger Per Berggren, VD på Jernhusen. I detta projekt har vi verkligen planerat i nära samarbete med Green Cargo, och tagit hänsyn till deras behov.
I Green Cargo Center Gävle samlas försäljning, bangårdsoperatörer, lokförare samt regionledning. Totalt i regionen finns ca 280 anställda varav 200 lokförare, 65 radioloksoperatörer och 15 inom administrationen. I anslutning till Gävle-kontoret arbetar ca 100 personer inom produktionen.