Greenpeace vinner Jernspiran

Greenpeace övertygade juryn med ”ett hav av hopp” och hederspriset går till Sverige för UNHCR i årets omgång av Jernspiran. Två idéer som står upp för människor och miljö prisas av Jernhusen med kommunikationsytor värda 800 000 kronor.

2019 års Jernspiran-vinnare är miljöorganisationen Greenpeace. Tävlingsbidraget ”Ett hav av hopp”, med ett kollaborativt konstverk som lyfter vikten av att skydda våra hav, fick juryn på fall. Hederspriset går till Sverige för UNHCR som genom sitt event vill öka vår förståelse för människor på flykt.

Genom upplevelsebaserad kommunikation vill de skapa engagemang och hoppfullhet för två både aktuella och akuta frågor.

- Det är oerhört roligt att få möjligheten att nå många människor och lyfta en fråga som är okänd men viktig, säger Frida Bengtsson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace Norden. Hälften av allt liv på vår planet bor i världshaven men eftersom ingen äger haven har vi varit dåliga på att ta hand om och skydda dem. Vi ska visa aktuella forskningsrön om människans påverkan och göra det möjligt för besökarna på stationen att vara med och agera konkret.

- För oss är centralstationen en historisk plats eftersom vi var med och mötte den stora flyktingvågen 2015 precis här, säger Ulrika Nilsdotter Brühl, kommunikationschef på Sverige för UNHCR. Vi vill göra en tillbakablick till det året och få alla att minnas det fantastiska engagemang som uppstod spontant. Idag är känslan i samhället en annan kring flyktingfrågan så vi vill väcka liv i det positiva och medkännande engagemanget igen med den här platsen som utgångspunkt.

Vinsten består i att under våren få chansen att genomföra sina vinnande eventidéer på ytor som Jernhusen står för. Första pris är 200 kvm eventyta och utvalda reklamytor på Stockholms Centralstation under en vecka. Hederspristagaren får upp till 50 kvm samt reklamytor upp till en vecka på valfri centralstation i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

Juryns motiveringar lyder:

Vinnare:
Greenpeace

Dagligen möts vi av skrämmande rapporter kring vår miljö och den pågående klimatkrisen. Trots att situationen är akut, kan problemen ibland kännas abstrakta, ja, till och med avlägsna. Vi behöver se, förstå och uppleva med egna ögon - och vi vill kunna agera, till exempel genom att ställa politiker till svars med tydliga, konkreta, ja, rent utav akuta krav.

Precis detta lyckas årets vinnare av Jernspiran med. Med både fakta och känsla på plats möts betraktaren bokstavligen av havets utmaningar på ett överväldigande sätt - men också med möjlighet att på plats agera och göra skillnad för framtiden.

Grattis Greenpeace - vinnare i Jernspiran 2019 med ”Ett hav av hopp”.

Hederspris:
Sverige för UNHCR

Hösten 2015 anlände tusentals flyktingar till Sverige och Stockholms Centralstation. Då öppnade vi våra hjärtan. Idag är tonläget ett annat. Sverige för UNHCR vill få besökarna på Stockholms Centralstation att reflektera hur det är att lämna allt bakom sig och fly.

Genom att ge en röst till de individer som riskerade sina liv för att komma hit, påminner de oss om att bakom varje siffra i statistiken finns en människa.

En eventidé med stark symbolik, starka berättelser och upplevelser för att väcka liv i det engagemang som brann så starkt för fyra år sedan, gör Sverige för UNHCR till en självklar hederspristagare i Jernspiran 2019.

Om Jernspiran
Jernspiran är fastighetsbolaget Jernhusens årliga eventtävling som belönar företag och organisationer som vill driva förändring och har ett starkt engagemang i viktiga hållbarhets- och samhällsfrågor. Syftet är att lyfta initiativ för en bättre värld och samtidigt bidra till meningsfulla resenärsupplevelser. I prispotten ligger utvalda event- och reklamytor på en av Sveriges största centralstationer.

Personer från vänster i bifogat foto:

Åsa Agemalm, Chef Jernhusen Media, Frida Bengtsson, Senior campaigner oceans Greenpeace, Daniel Bengtsson, Kommunikationschef Greenpeace, Gustav Martner, Head of digital Greenpeace, Ulrika Belin, Projektledare kommunikation Sverige för UNHCR, Ulrika Nilsdotter-Brühl, Kommunikationschef Sverige för UNHCR, Kerstin Gillsbro, Vd Jernhusen

För mer information kontakta:

Ann Hermansson, marknadsansvarig Jernhusen Media
073-413 32 46,
ann.hermansson@jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 154 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 17,7 miljarder kronor.