Historisk byggstart – nu påbörjas bygget av ett nytt stationshus i Göteborg

Nu påbörjar Jernhusen bygget av ett helt nytt stationshus, en systerbyggnad till Göteborgs centralstation som kommer ta emot resenärer från Västlänken. Centralstationen tar därmed nästa viktiga nästa steg för att möta den ökning av resenärer som väntas i regionen.

Den nya stationsbyggnaden som fått namnet Göteborg Grand Central kommer att stå klar när Västlänken station Centralen öppnar som säckstation 2026 och blir då den största av tre uppgångar. Huset kopplas ihop med Nils Ericson Terminalen och den befintliga centralstationen. Genom Västlänken stärks nu kapaciteten för region- och pendeltåg kraftigt och resan blir enklare, snabbare och med färre byten vilket gör att tågresandet i regionen beräknas öka med 45 procent.

– Antalet resenärer i regionen kommer att öka kraftigt i och med Västlänken. Vi på Jernhusen är glada över att kunna bidra med ett nytt stationshus som gör att framtidens resenärer enkelt kan ta sig upp från regionaltågen och antingen vidare till nästa resa ut i landet, till sin arbetsplats eller ut i staden, säger Cecilia Pettersson, Chef Affärsområde Projektutveckling.

Göteborgs Centralstation, som i sin första form invigdes 1858 har succesivt byggts ut för att möta resenärernas behov. År 1923 byggdes stationsbyggnaden ut till det vi känner igen i dag och 1993 skedde den senaste stora restaureringen. Tre år senare byggdes även den nya Nils Ericsson Terminalen och 2003 uppfördes dessutom tillskottet Centralenhuset, som rymmer både station, hotell och kontor. Nu är det dags för nästa steg.

– Precis som när stationen tidigare behövts byggas ut för att möta behoven, behöver vi nu nya lösningar för att hantera det ökande antalet resenärer som väntar. Vi anpassar området utefter kollektivtrafikens kapacitetsutbyggnad, adderar ytterligare stationsfunktion och gör platsen bättre för resenären, fortsätter Cecilia Pettersson.

En del av Centralstaden Göteborg

Det nya stationshuset kommer att fungera som en entré till den nya, stationsnära stadsdelen Centralstaden Göteborg. Stadsdelen inkluderar både den nya och befintliga stationen, kontorshuset Park Central samt den nyligen godkända detaljplanen norr om centralstationen. Här länkas stad samman med infrastruktur och stora flöden av resenärer. Målet är att skapa en attraktiv mötesplats för att få fler att resa kollektivt i en trygg och levande stadsmiljö.

– Det kommer att ta många år innan Centralstaden är fullt färdigbyggd, men redan inom några år kommer vi att se hur historia vävs samman med framtid när fler människor lever, arbetar och njuter av stadslivet i regionens allra bästa kollektivtrafiknära läge, tillägger Caroline Ahrnens Martin, regionchef projektutveckling Göteborg.

Fakta:

• Det nya stationshuset är sammanlänkat med Nils Ericson Terminalen och därmed också befintliga centralstationen. Huset är primärt en stationsbyggnad men rymmer tre övre kontorsplan.

• Huset byggs med en fasad av 100 procent återbrukat tegel, med klimatförbättrad betong, återbrukat stål och andra klimatsmarta material i så stor omfattning som möjligt.

• Den biologiska mångfalden stärks genom utformningen av takmiljön. Här skapas förutom vistelseytor för kontorshyresgästerna även en miljö som lockar insekter och fåglar. Biotoptak, ängsblommor, träd, buskar, perennplanteringar, insektshotell och olika typer av fågelholkar är exempel på saker som kommer finnas på taken.

• Byggnaden får flera entréer och en stationshall som mäter runt åtta meter i tak. På 15 000 kvm ryms ett blandat utbud av station, service för resenärer, butiker, restauranger och verksamheter. I de tre övre kontorsplanen, som färdigställs under första halvan av 2027 finns plats för runt 700 arbetsplatser fördelat över nära 8 000 kvm.

• När den första stationen i Göteborg invigdes år 1858 var det Sveriges allra första järnvägsstation.

• Reiulf Ramstad Arkitekter står för gestaltningen.

För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Jernhusens presstjänst, press@jernhusen.se, 08-410 626 10

Om Jernhusen

Jernhusen är Sveriges största järnvägsnära fastighetsbolag. Vi förvärvar, förvaltar, utvecklar och avyttrar fastigheter med anknytning till kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Vi arbetar med stationer, stationsnära stadsutveckling, depåer och kombiterminaler. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 190 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 144 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på cirka 22 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med ”stable outlook”.

Läs mer på www.jernhusen.se

Snabbfakta

Citat

Antalet resenärer i regionen kommer att öka kraftigt i och med Västlänken. Vi på Jernhusen är glada över att kunna bidra med ett nytt stationshus som gör att framtidens resenärer enkelt kan ta sig upp från regionaltågen och antingen vidare till nästa resa ut i landet, till sin arbetsplats eller ut i staden.
Cecilia Pettersson, Chef Affärsområde Projektutveckling Jernhusen
Det kommer att ta många år innan Centralstaden är fullt färdigbyggd, men redan inom några år kommer vi att se hur historia vävs samman med framtid när fler människor lever, arbetar och njuter av stadslivet i regionens allra bästa kollektivtrafiknära läge.
Caroline Ahrnens Martin, Regionchef Projektutveckling Göteborg på Jernhusen