Idag 17.00 inviger justitieminister Beatrice Ask ljusspelet på Centralstation Stockholm

Den 30 november är det premiär för årets ljusspel på Centralstation Stockholm som för sjätte året i rad lyser upp fasaden. Invigningstalare är justitieminister Beatrice Ask som kommer att betona vikten av ljus som en trygghetsfaktor i vintermörkret.

- Varje dag besöker 250 000 personer Centralstationen och vi jobbar aktivt för att det ska vara en trygg och attraktiv plats, en plats där människor vill vara och mötas, säger Per Berggren, VD på Jernhusen. Att vi varje december, när det är som allra mörkast, lyser upp fasaden med ett ljusspel är ett led i att skapa denna trygghet och trivsel.

- Regeringens satsning på fler synliga poliser syftar till att öka tryggheten på de platser där många människor dagligen befinner sig, säger Beatrice Ask, justitieminister. På samma sätt bidrar bättre belysning av offentliga platser till att öka människors trygghet, särskilt under årets mörka månader. Därför är det extra roligt att jag i år fått äran att inviga årets ljusspel på Centralstationen.

Jernhusen har under flera år aktivt arbetat för att Centralstationen ska upplevas som en trygg plats. Detta gör vi bla genom ett nära samarbete med polisen, vaktbolagen och socialen m.fl. Vi har bla fokuserat på punktinsatser för ficktjuvar och snatterier, utvecklad kameraövervakning, hög servicenivå hos våra ordningsvakter och förbättrade rutiner. Vi bygger också bort trånga utrymmen, förstärker belysningen och levandegör miljön genom events och aktiviteter.

Caroline af Ugglas med alla-kan-sjunga-kören
I samband med invigningen kommer Caroline af Ugglas att uppträda med sin 600 man starka alla-kan-sjunga-kör och Nordman kommer att uppträda från taket på entrén med sin nya låt ”Du behöver”.

Ljusspelet är ett samarbete med Tele2, som på invigningen lanserar sin insamlingskampanj till förmån för BRIS.

I år kommer även stationerna i Gävle, Sundsvall och Härnösand att lysas upp.

Fakta om ljusspelet:
• Ljusspelet som pryder fasaden mot Vasagatan är nästa 1 500 kvm vilket gör det till ytan det till det största i Sverige.
• 12 750 lysdioder som både glittrar och ”rinner” i samspel med fem rörliga lampor, 72 parlampor, 20 julkulor, 8 stycken ”washlampor”
• Ljusspelet har ägt rum varje år sedan 2002
• Ljusdesigner: Arne Dahl
• Efter invigningen kommer ljusspelet att pågå fram till den 26 december kl 16-24.

För mer information kontakta:
Per Berggren, Vd, Jernhusen 08-410 626 01
Nina Kiander, Station Manager, Jernhusen 08-410 626 63

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har ca 90 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 350 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 6,8 miljarder kronor.