IT-revolution på kombiterminaler ska ge mer gods på järnväg

Moderna IT-lösningar ska ge effektivare terminaldrift på kombiterminaler och därmed bidra till mer gods på järnväg. Hogia blir nu leverantör av IT-system till Jernhusens terminaler. Systemet kan integrera flera olika system och därmed skapas en IT-standard för svensk kombitrafik.

Idag är brist på effektiv informationshantering en konkurrensnackdel för järnvägen gentemot andra transportslag. Därför är IT-lösningar en viktig parameter i Jernhusens satsningar på att utveckla kombitrafiken. Avtalet med Hogia tecknades den 10 november och systemet beräknas vara i drift på terminalerna i Stockholm, Göteborg och Jönköping i februari 2010.

- Vår ambition är att hyra ut så effektiva terminaler som möjligt till våra operatörer. Då kommer fler i slutänden att välja järnvägen för sitt gods. Genom ramavtalet med Hogia får operatörerna tillgång till en konkurrenskraftig IT-lösning, säger Olle Huusko, produktområdeschef på Jernhusen.

Hogias lösning innebär bland annat att aktörer i transportbranschen kan integrera mot Jernhusens system genom ett öppet gränssnitt.

- Att vi får leverera vår standardlösning till Jernhusens terminalanläggningar lägger grunden för en IT-standard inom svensk kombitrafik. Det kommer att leda till en effektivare informationshantering till en lägre kostnad, säger Johan Hogsved, vd Hogia Terminal Systems.

Hogias Terminalsystem ska hjälpa till att effektivisera det operativa arbetet på terminalerna. I affären ingår även integrationslösningar och programvara för truckdatorer.

För mer information kontakta:
Olle Huusko, produktområdeschef Jernhusen AB, +46 8 410032 38
Johan Hogsved, vd Hogia Terminal Systems AB, +46 30 36 63 28

Bildtext:
Från vänster: Olle Huusko, produktområdeschef Jernhusen, Per Berggren, vd Jernhusen, Johan Hogsved, vd Hogia Terminal Systems och Bert-Inge Hogsved, CEO Hogia AB. Fotograf: Martin Ekwall

<p><em>Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd av stationer, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett bolag helägt av svenska staten. Jernhusen har ca 150 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till ca 300 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på ca 7 miljarder kronor.</em></p> <p><em></em></p> <p><em>Hogia-gruppen är idag en av Europas ledande leverantörer av verksamhetskritiska lösningar för terminalhantering, färjebokning, transportplanering, tredjepartslager och kollektivtrafik. Idag arbetar runt 145 personer inom affärsområdet som har en stark tillväxt både vad gäller omsättning och antal kunder. </em></p>

Taggar: