Järnvägsexpansion skapar möjlighet för 1 000 nya arbetstillfällen i Malmö

Den snabbt ökande järnvägstrafiken i Skåneregionen skapar behov av nya järnvägsfordon och en utbyggd verkstadskapacitet. Just nu pågår ett projekt som har som mål att skapa ett Malmö Järnvägstekniskt Centrum. Den 20 mars träffas intressenterna i Malmö för att diskutera förutsättningarna.

- En unik möjlighet att kunna samla all kompetens och alla funktioner på ett och samma ställe: underhåll, ombyggnation, tillverkning, utbildning, forskning, kontor samt service och övernattning för resandepersonal, säger Örjan Stenström affärsområdeschef på Jernhusen.

Malmö Järnvägstekniska Centrum är planerat att byggas i Glostorp, strax utanför Malmö. Fullt utbyggd kan den bli en arbetsplats för ca 1 000 personer. Planprogramprocessen är påbörjad, där bl a Malmö stad, Jernhusen AB, Banverket och Skånetrafiken medverkar. Byggherre kommer att vara Jernhusen AB.

Deltagare i seminariet kommer från: Malmö Stad, Jernhusen, Banverket, Skånetrafiken, Jönköpings Länstrafik AB, Hallandstrafiken AB, Länstrafiken Kronoberg, AB Transitio, SJ, Arriva Sverige Tåg AB, Arriva Skandinavien, DSB Sverige AB, DSB Produktion, Kockums Industrier AB, Alstom Transport AB, Bombardier Transportation Sweden AB, Vossloh Information Technology AB, Euromaint Rail, ISS/TraffiCare, Faiveley Transport, Knorr-Bremse Sverige AB, Hübner Sverige AB, Polibrakes, Järnvägsskolan (Banskolan), Simulett AB, Järnvägsstyrelsen.