Jernhusen bygger om Centralhuset Sundbyberg

Jernhusen påbörjar nu ombyggnaden av Centralhuset Sundbyberg. Huset kommer att behålla sin stomme men få ny fasad och innehåll och byggs även på med ytterligare en våning. I juni 2009 beräknas drygt 5 300 m2 stå färdiga för inflyttning. Entréplanet fylls med butiker, övriga våningar blir kontor.

Centralhuset Sundbyberg kommer att erbjuda ett kommunikationsnära läge på Landsvägen 52, med nedgången till pendeltåg och tunnelbana i huset. Huset får med tillbyggnaden sju våningar där varje plan är ca 700m2 och en total uthyrningsbar yta på drygt 5 300m2.

- Vi tror på Sundbyberg som kommun och kommunikationsnav, berättar Per Berggren, vd på Jernhusen. Varje dag passerar mer än 20 000 resenärer stationen så det känns helt rätt att erbjuda kontor där. Kommunen är också på stark frammarsch med många projekt som ökar attraktiviteten i stadskärnan. Vi tror också mycket på vårt koncept som innebär att vi erbjuder tre olika genomtänkta nivåer på inredningen, avslutar Per.

Fastigheten utvecklas i en samverkansentreprenad tillsammans med NCC, en modell som vi även använde i den nu färdigställda grannfastigheten Sundbybergshuset.

För mer information kontakta:
Per Berggren, Vd: 08-410 626 01
Björn Boestad, affärsområdeschef Projektfastigheter: 08-410 626 42

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har ca 100 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 340 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 6,7 miljarder kronor.