Jernhusen emitterar grön obligation om 400 MSEK

Jernhusen har den 27 augusti 2024 emitterat en grön obligation om 400 miljoner kronor. Syftet med emissionen är att finansiera hållbara fastighetsprojekt och bidra till att Jernhusen uppnår målet om klimatneutralitet 2045.

Emissionen uppgick till totalt 400 MSEK med rörlig ränta, en löptid om 2 år och en kreditmarginal på 0,29 procent (ISIN: SE0020052702), motsvarande en marginal mot bostadsobligationer med samma löptid om 0,14 procent.

― Vi är glada över det stora intresset för våra gröna obligationer. Det stärker vår förmåga att investera i fastighetsprojekt och infrastruktur som i sin tur bidrar till att minska samhällets klimatavtryck som helhet. Emissionen visar att det finns stort intresse att vara med och bidra till vår målsättning om att bidra till att fler ska kunna resa, arbeta och leva hållbart, säger Victor Josefsson, CFO på Jernhusen.

Jernhusen befinner sig i en expansiv fas. Emissionen bidrar med att bland annat finansiera delar av Jernhusens pågående stadsutvecklingsprojekt Centralstaden Göteborg och, på depåsidan, utvecklingen av Hagalunds depå i Solna. Genom att investera i depåer och attraktiva stationsområden bidrar vi till ett effektivt och välfungerande transportsystem.

Emissionen gjordes inom ramen för Jernhusens Medium Term Note-program (MTN-program) och Jernhusens gröna finansieringsramverk. Obligationen kommer att noteras på Sustainable bond list på Nasdaq OMX Stockholm.

Jernhusens verksamhet bidrar till att öka kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Den långsiktiga utvecklingen av stationer, stationsområden, depåer och kombiterminaler konkretiserar Jernhusens vision att göra skillnad för människor och miljö.

Informationen är sådan som Jernhusen är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-28 14:36 CET.

Victor Josefsson,CFO, telefon 08-41062683, victor.josefsson@jernhusen.se

Om Jernhusen

Jernhusen är Sveriges största järnvägsnära fastighetsbolag. Vi förvärvar, förvaltar, utvecklar och avyttrar fastigheter med anknytning till kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Vi arbetar med stationer, stationsnära stadsutveckling, depåer och kombiterminaler. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 190 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 144 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på cirka 22 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med ”stable outlook”.

Läs mer på www.jernhusen.se

Snabbfakta

Jernhusen har den 27 augusti 2024 emitterat en grön obligation om 400 miljoner kronor. Syftet med emissionen är att finansiera hållbara fastighetsprojekt såsom Centralstaden Göteborg och utvecklingen av Hagalunds depå.

Citat

Victor Josefsson, CFO