Jernhusen inleder uthyrningsarbetet för RegionCity i Göteborg i samarbete med CBRE

Nu börjar uthyrningsarbetet av de planerade kontoren i RegionCity i centrala Göteborg. I direkt anslutning till Göteborgs Centralstation och blivande Västlänken ska under de kommande åren en helt ny stadsdel växa fram.

Göteborgsregionen växer vilket har lett till en brist på både kontor och bostäder. Ett initiativ för att komma till rätta med det är RegionCity där det ska skapas arbets- och mötesplatser i direkt anslutning till kollektivtrafiken. Den första etappen om nästan 20 000 kvadratmeter ska påbörjas inom kort.

- Nu är det dags att ta nästa steg och komma igång med det konkreta arbetet att erbjuda regionen och näringslivet arbetsplatser i RegionCity. Det känns väldigt bra att kunna påbörja det uthyrningsarbetet tillsammans med CBRE, säger Urban Hammarlund, regionchef på Jernhusen affärsområde Stadsprojekt.

De första spadtagen på den nya stadsdelen kommer att äga rum under 2016. Enligt planen kommer de första hyresgästerna att kunna flytta in under senare delen av 2018. Det kommer att bli högmoderna, miljöklassade och effektiva kontorsytor mitt i centrala Göteborg.

- Vi är mycket stolta över att Jernhusen har valt oss som samarbetspartner för uthyrningsarbetet med RegionCity. Projektet är en mycket viktig del i utvecklingen av vår stad och kommer att tillföra den typ av ytor som våra uthyrningskonsulter får förfrågningar på dagligen, säger Karl Persson, vice VD på CBRE i Sverige och regionansvarig för CBRE i Göteborg.

Boldi Kisch, Affärsutvecklare Stadsprojekt Jernhusen, 031-61 98 85
Eva Eliasson, Marknadskommunikatör Jernhusen, 08-410 626 31
Glenn Håkansson, Associate Director CBRE, 0731-498 403

Om RegionCity
RegionCity är en framväxande stationsnära stadsdel vid Göteborgs Centralstation. Här möts inte bara staden och regionen utan även Älvstadens nya och gamla stadsdelar. Området utformas så att människor och olika verksamheter möter varandra och skapar en attraktiv mix som erbjuder en bättre helhet tillsammans än var och en för sig. Läs mer om RegionCity på
www.regioncity.se.

Om CBRE
CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA. I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 100 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Läs mer om CBRE på www.cbre.se eller www.cbre.eu.

Citat

Nu är det dags att ta nästa steg och komma igång med det konkreta arbetet att erbjuda regionen och näringslivet arbetsplatser i RegionCity. Det känns väldigt bra att kunna påbörja det uthyrningsarbetet tillsammans med CBRE.
Urban Hammarlund, regionchef på Jernhusen affärsområde Stadsprojekt