Jernhusen inleder utvecklingen av Kungsbrohuset

I ett av Stockholms mest intressanta områden - Västra City – inleder Jernhusen utvecklingen av Kungsbrohuset.

Med Kungsbron som närmsta granne, ett stenkast från Centralstationen och Cityterminalen, finns idag en fastighet som uppfördes under 50-talet och som byggdes till under 80-talet. Fastigheten fyller inte dagens krav på en effektiv och funktionell kontorsfastighet och kommer därför, med start under september 2007, att rivas och på så sätt öppna upp för uppförandet av en ny modern kontorsbyggnad - Kungsbrohuset.

Kungsbrohuset omfattas av 30 000 kvm och inrymmer, förutom kontor, lokaler för handel, restaurang, parkering och lager.

- Den här delen av Stockholm växer allt mer och det känns oerhört glädjande att vi nu genom att inleda utvecklingen av Kungsbrohuset även tar nästa steg i visionen för Västra City, säger Jernhusens vd Per Berggren.

Jernhusen utvecklar kontor samt stations- och verkstadsområden med utgångspunkt från den svenska järnvägen. Efter en omfattande ombyggnation som startade 2004 färdigställdes och avyttrades grannfastigheten Klarabergshuset i april 2007.

För mer information och bildmaterial: www.jernhusen.se/kungsbrohuset

För mer information kontakta:

Per Berggren, Vd 08-410 626 01

Anders Bäck, vVd och Ekonomidirektör  08-410 626 03

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har 90 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 360 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 6,8 miljarder kronor.