Jernhusen köper tvätt- och fekalieanläggningar av ISS

Jernhusen utvecklar sin roll som fastighetsägare i järnvägsbranschen genom att utöka erbjudandet i underhållsdepåerna. Genom köp av tvätt- och fekalieanläggningar i Stockholm, Göteborg och Malmö bidrar Jernhusen till ökad konkurrens på marknaden när fler möjliga tjänsteleverantörer kommer kunna erbjuda marknaden sina tjänster.

Jernhusen har träffat en överenskommelse med ISS om köp av tvättanläggningarna i Stockholm, Göteborg och Malmö samt fekalieanläggningarna i Göteborg och Malmö.  Anläggningarna övertas den 1:a oktober 2012.

- Genom affären breddar vi som ägare och utvecklare av järnvägsfastigheter vårt erbjudande till marknaden vilket är i enlighet med Jernhusens strategi, säger Per Rastbäck, affärsutvecklare Jernhusen.

Anläggningarna kommer fortsättningsvis att drivas av ISS, men på sikt kommer driften av samtliga anläggningar handlas upp för att kunna erbjuda marknaden tillgång till funktionerna på ett konkurrensneutralt sätt.

- Affären är helt i linje med vår strategi att operera anläggningar och inte äga dem. Vi är mycket positiva och genom upplägget frigörs resurser till vår kärnverksamhet, säger Pontus Monthan, affärsenhetschef Transport ISS,.

Jernhusen tar härmed ytterligare ett steg för att kunna förse markanden med ett komplett utbud av depåfunktioner. ISS kan nu också fokusera mer på sin kärnverksamhet att driva, förbättra och samordna serviceverksamheter.

Per Rastbäck, affärsutvecklare Jernhusen, 08-410 032 70
Charlotte Törsleff, kommunikatör Jernhusen, 08-410 032 08
Christer Ekelund, pressansvarig ISS Facility Services, 0734-365355

<p><em>Jernhusen utvecklar, förvaltar och äger ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 262 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 251 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på 11,5 miljarder kronor.</em>                                   </p> <p><em>ISS Facility Servicesär Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 12 000 medarbetare i Sverige och 44 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som bl a facility management, transporttjänster, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster. IFS, IntegratedFacility Services, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S, som ägs av EQT och Goldman Sachs. Koncernen har över 530 000 anställda i mer än 50 länder vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare.<a href="http://www.se.issworld.com/">www.se.issworld.com</a></em></p>