Jernhusen säljer Älvsjödepån till SL för 500 miljoner kronor

Älvsjödepån har uteslutande använts för underhåll av SL:s pendeltåg och igår blev det klart att Jernhusen säljer depån till SL.

SL har under många år bedrivit underhåll av pendeltåg i Älvsjödepån, som ligger strax söder om Stockholm. Jernhusen förvärvade depån från staten i samband med bolagiseringen av Statens Järnvägar 2001. SL har sedan dess hyrt depån av Jernhusen samtidigt som de ansvarat för drift och underhåll samt de investeringar som gjorts under senare år.

Jernhusen och SL har under lång tid diskuterat hur depåkapacitet kan tillhandahållas på bästa sätt för pendeltågstrafiken. Både en fortsatt hyresrelation och en försäljning av depån till SL har varit aktuell.

Depåer i storstadsregioner och trafiknära lägen är en del av Jernhusens kärnverksamhet men med anledning av det speciella hyresupplägget med SL på Älvsjödepån bedömdes att en försäljning var det bästa alternativet.

-  Vi är mycket glada att nu kommit överens om en lösning som blir bra för både Jernhusen och SL samt för pendeltågstrafiken i Stockholm. Vi fortsätter att investera i stationer, depåer och kombiterminaler samtidigt som SL kan fortsätta utveckla Älvsjödepån, säger Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen.

Landstingsfullmäktige fattade beslut att förvärva depån vid sammanträdet den 3 december. Tillträdesdag blir den 27 december 2013, förutsatt att landstingsfullmäktiges godkännande vunnit laga kraft.

www,jernhusen.se

Anders Bäck, ekonomidirektör/vice vd Jernhusen, 08-410 626 00, anders.back@jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 245 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 234 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 10,6 miljarder kronor.

Taggar: