Jernhusen säljer Klarabergshuset för 1 300 Mkr

Jernhusen har i dag tecknat avtal om försäljning av Klarabergshuset till DnB Nor Markets för

1 300 Mkr.

Klarabergshuset, som under 2006 genomgick en omfattande renovering och tillbyggnad, är idag en av Stockholms mest moderna kontorsfastigheter. Genom sin närhet till Centralstationen har fastigheten också ett mycket strategiskt läge.

Färdigställandet av Klarabergshuset är ett första steg i utvecklingen av den nya stadsdelen Västra City . Klarabergshusets uthyrbara yta uppgår till cirka 22 500 kvm. Större hyresgäster är bl.a. Swedbanks Fastighetsbyrå, Vägverket, bwin games och Vetenskapsrådet.

– Klarabergshuset har genomgått en fantastisk förvandling och är nu en av Stockholms mest attraktiva kontorsfastigheter. Nu när den är färdigutvecklad är det i linje med vår strategi att sälja. Försäljningen ger oss möjligheter att fortsätta utveckla våra fastigheter längs den svenska järnvägen, såsom kontor, stationer och verkstäder, säger Per Berggren Vd Jernhusen.

Jernhusen har använt Savills som rådgivare i försäljningsprocessen. Tillträde förväntas i slutet av maj 2007.

För mer information kontakta:

Per Berggren, Vd 08-410 626 01

Anders Bäck, vVd och Ekonomidirektör  08-410 626 03

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har 90 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 400 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 7,6 miljarder kronor.