Jernhusen säljer sin andel av Västerås station och möjliggör utveckling

Jernhusen säljer sin andel av Västerås station i syfte att förenkla utveckling i området. Staden planerar att utveckla området runt stationen till en dynamisk och attraktiv knutpunkt för resenärer och invånare med bättre kopplingar, nya bostäder, kontor, parker och annan service. Försäljningen innebär att Västerås stad tar över driften av det gemensamma bolaget Västerås Central AB (VCAB).  En avsiktsförklaring mellan Jernhusen och staden som tydliggör den långsiktiga ambitionen att följas åt även i framtiden har skrivits under.

— Västerås är en viktigt ort för Jernhusen. Nu har vi gemensamt kommit överens om att Västerås stad är bäst lämpad att driva utvecklingen runt det nya resecentrumet här och nu. När den nya stationsbyggnaden finns på plats är det en självklarhet för oss på Jernhusen att vilja köpa tillbaka fastigheten. Att göra stationer och den järnvägsnära staden mer tillgänglig är att bidra till att fler kan välja tåget, vilket är Jernhusens viktigaste uppdrag, säger Åsa Dahl, Affärsområdeschef, Jernhusen.

Att bygga nära järnvägen är komplext och genomförandet förenklas när staden nu får ensam rådighet över marken. Med få aktörer i byggskedet optimeras framdriften i projektet. Jernhusen kliver tillfälligtvis av från det bolag som gemensamt ägts. Samtidigt är Jernhusen tydliga med avsikten att åter köpa stationsdelen i nya Västerås resecentrum när den är färdigbyggd, och har tecknat en avsiktsförklaring.

Västerås stad och Jernhusen har en tradition sedan lång tid tillbaka att samarbeta kring Västerås station. Västerås nya resecentrum är stadsbyggande och resecentrum i ett. För att förenkla genomförandet i ett komplext projekt har vi båda parter enats om att det är Västerås stad som genomför projektet. Vi är glada över att vi nu är överens, säger Helene Öhrling, stadsdirektör Västerås stad.

Västerås stad har omfattande planer på att stärka resecentrum med resenären i fokus och samtidigt utveckla staden runt omkring med bättre kopplingar, nya bostäder, kontor, parker, skolor och service.  Jernhusen har fortsatt stark närvaro i Västerås, i form av två depåer och via dotterbolaget Svenska Reseterminaler som ansvarar för väntsalsfunktionen.

För mer information, välkommen att kontakta:

Cecilia Österholm
Chef Marknad & Kommunikation
cecilia.osterholm@jernhusen.se

Om Jernhusen

Jernhusen är Sveriges största järnvägsnära fastighetsbolag. Vi förvärvar, förvaltar, utvecklar och avyttrar fastigheter med anknytning till kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Vi arbetar med stationer, stationsnära stadsutveckling, depåer och kombiterminaler. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 190 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 144 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på cirka 22 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med ”stable outlook”.

Läs mer på www.jernhusen.se

Snabbfakta

Citat

Västerås är en viktigt ort för Jernhusen. Nu har vi gemensamt kommit överens om att Västerås stad är bäst lämpad att driva utvecklingen runt det nya resecentrumet här och nu. När den nya stationsbyggnaden finns på plats är det en självklarhet för oss på Jernhusen att vilja köpa tillbaka fastigheten. Att göra stationer och den järnvägsnära staden mer tillgänglig är att bidra till att fler kan välja tåget, vilket är Jernhusens viktigaste uppdrag.
Åsa Dahl, Affärsområdeschef, Jernhusen
Västerås stad och Jernhusen har en tradition sedan lång tid tillbaka att samarbeta kring Västerås station. Västerås nya resecentrum är stadsbyggande och resecentrum i ett. För att förenkla genomförandet i ett komplext projekt har vi båda parter enats om att det är Västerås stad som genomför projektet. Vi är glada över att vi nu är överens.
Helene Öhrling, stadsdirektör Västerås stad