Jernhusens årsstämma 2011

Jernhusens årsstämma ägde rum torsdagen den 28 april 2011 i Stockholm. Årsstämman beslutade om bland annat följande:

Utdelningen fastställdes till 100 MSEK för räkenskapsåret 2010, med utbetalningsdag onsdagen den 4 maj 2011.

Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2010 års förvaltning.

Stämman godkände styrelsens förslag till beslut om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare i företag med statlig ägande.

Stämman omvalde styrelseledamöterna Rolf Lydahl, Bosse Wallin, Björn Ekström och Kia Orback Pettersson. Till nya styrelseledamöter valdes Rolf Torwald och Christel Wiman. Rolf Lydahl omvaldes till styrelsens ordförande.

Stämman beslöt att arvode till styrelsens ledamöter från och med denna dag och intill nästa årsstämma (för år räknat) utgår till ordförande med 182 000 kronor och till annan ledamot med 95 000 kronor. Vidare beslöt stämman att ett fast arvode till ersättningsutskottet från och med denna dag och intill nästa årsstämma (för år räknat) utgår till ordföranden i ersättningsutskottet med 30 000 kronor och till annan ledamot med 20 000 kr samt att ett fast arvode till revisionsutskottet från och med denna dag och intill nästa årsstämma (för år räknat) utgår till ordföranden i revisionsutskottet med 40 000 kronor och till annan ledamot med 30 000 kr. Beslut fattades även att arvode inte ska utgå till arbetstagarrepresentanter eller till styrelseledamot/utskottsledamot som är anställd i Regeringskansliet och att arvoden till revisorerna utgår enligt godkänd räkning.

Slutligen beslutade stämman om förändring i bolagsordningen avseende kallelseförfarandet.

För mer information, kontakta gärna

Anders Bäck, Ekonomidirektör/vVd
anders.back@jernhusen.se