Jernhusens delårsrapport januari-mars 2023

Trots osäker omvärld med utmaningar inom fastighetsmarknaden fortsätter Jernhusen visa finansiell styrka. Under kvartalet har vi investerat i våra stationsområden och depåer men också förvärvat mark som skapar förutsättningar för att skapa ny depåkapacitet i strategiska lägen. Långsiktighet i vårt fastighetsbestånd och våra affärer är avgörande för att möta en svagare konjunktur och vi rustar oss genom att aktivt utveckla förvaltningsaffären för att på så sätt kunna fortsätta investera i en hållbar framtid. Vi har därför förstärkt organisationen med ökat fokus på uthyrning, marknad och kommunikation.

Händelser under och efter perioden:

• I februari tillträdde NCC Property Development 50 procent i det bolag som äger projektet Park Central i Göteborg, i syfte att tillsammans med Jernhusen uppföra 40 000 kvm kontor och stationsfunktion.
  • I mars tecknades avtal om förvärv av fastigheten Spillepengsmarken 8 i Malmö kommun. Tillträde skedde samma månad. Fastigheten ligger i direkt anslutning till tidigare förvärvad markfastighet i Arlöv och skapar förutsättningar för ny depåkapacitet.
  • Under kvartalet har bolagets uthyrnings- och marknadsarbete förstärkts genom en förändrad uthyrningsorganisation samtidigt som en ny funktion för Marknad och Kommunikation har inrättats.
  • Fastighetsintäkterna ökade med 12 procent under delårsperioden till följd av högre lokalintäkter samt ökade rörliga intäkter på stationerna.
  • Förvaltningsresultatet minskade med 2 procent vilket främst beror på högre fastighets- och räntekostnader jämfört samma period föregående år.
  • Värdeförändring på fastigheterna uppgick till minus 2 procent av fastigheternas marknadsvärde. Värdeförändringen beror huvudsakligen på höjda direktavkastningskrav.
  • Periodens resultat är lägre än föregående år beroende på negativa värdeförändringar på fastigheter och finansiella instrument.

Delårsrapporten kan läsas i sin helhet på Jernhusens webbplats.

Kerstin Gillsbro, vd, telefon 08-410 626 00, kerstin.gillsbro@jernhusen.se
Victor Josefsson, CFO, telefon 08-410 626 00, victor.josefsson@jernhusen.se

Om Jernhusen
Jernhusen är Sveriges största järnvägsnära fastighetsbolag. Vi förvärvar, förvaltar, utvecklar och avyttrar fastigheter med anknytning till kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Vi arbetar med stationer, stationsnära stadsutveckling, depåer och kombiterminaler. Jernhusen ägs av svenska staten och har 179 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 141 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på 21 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med ”stable outlook”.