Jernhusens delårsrapport januari-september:Viktiga satsningar när tågtrafiken ökar

Antalet personresor och mängden transporterat gods med tåg ökar och efter årsskiftet blir det fler tågoperatörer och fler tågavgångar än idag. Dessa positiva händelser innebär större flöden genom Jernhusens stationer och starkare efterfrågan på depåtjänster.

- Vi fortsätter satsa både i förvaltning och projekt, vilket ska förbättra för våra kunder och resenärer nu och framåt. Projekten är en viktig del av vår långsiktiga strävan att förbättra svensk järnvägsinfrastruktur och vi måste ständigt vara lyhörda för att vi ska kunna utveckla vårt erbjudande vidare, säger Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen.

Rörelseresultatet för årets första nio månaderna uppgick till 296 miljoner kronor, jämfört med 343 miljoner kronor föregående år. I jämförbart bestånd ökade intäkterna med åtta procent och rörelseresultat med tolv procent. Arbetet fortsätter med att få bättre balans mellan kostnader och intäkter.

Viktiga händelser under perioden:

• Fastighetsintäkterna uppgick till 824 (845) MSEK. Minskningen beror på förändringar i fastighetsbeståndet. Kungsbrohuset har avyttrats och hotellfastigheten på Vasagatan i Stockholm har rivits inför byggnation av Station Stockholm City. I jämförbart bestånd har intäkterna ökat med åtta procent, vilket beror på högre intäkter från hyror och tjänster i depåer och stationer.
  • Rörelseresultatet uppgick till 296 (343) MSEK. I jämförbart bestånd förbättrades rörelseresultatet med tolv procent.
  • Värdeförändringar uppgick till 82 (151) MSEK, varav värdeförändringar på fastigheter uppgick till –79 (189) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 209 (503) MSEK.
  • Investeringar i fastigheter uppgick till 854 (726) MSEK.
  • Fastighetsförsäljningar uppgick till 27 (2 121) MSEK.
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 10 622 MSEK, en ökning med 726 MSEK, vilket förklaras av investeringar.

Hela delårsrapporten för januari-september 2013 finns på bolagets webbplats jernhusen.se.

Kerstin Gillsbro, Vd, telefon 070-621 26 29, kerstin.gillsbro@jernhusen.se
Anders Bäck, ekonomidirektör/vVd, telefon 070-623 62 55, anders.back@jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 245 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 234 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 10,6 miljarder kronor.