Jernhusens halvårsrapport januari-juni 2024

Första halvåret visar ett starkt resultat med högre hyror och stabilt finansnetto. Förvaltningsresultatet ökade med 44 MSEK till 422 MSEK, vilket är det starkaste resultatet någonsin. Intäkterna har ökat med 104 MSEK och innebär en driftnettoökning om 11 procent. Positiva värdeförändringar i projekten och lägre höjningar av direktavkastningskraven i fastighetsportföljen innebär också att periodens resultat ökar jämfört med föregående år.

Händelser under perioden:

• Fastighetsintäkterna ökade med 12 procent.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 12 procent.
  • Värdeförändringar fastigheter var negativ med 25 MSEK. Positivt projektresultat motverkas av negativa marknadsförändringar under första kvartalet.
  • Periodens resultat är högre än föregående år, främst beroende på högre förvaltningsresultat och lägre negativa värdeförändringar på fastigheter och finansiell skuld.
  • Biljana Pehrsson tillträdde som ny vd.
  • Detaljplan för ytterligare 140 000 kvm BTA i Centralstaden Göteborg vann laga kraft efter positivt besked från mark- och miljööverdomstolen.
  • Jernhusen invigde sitt nya huvudkontor i egna lokaler på Stockholms Centralstation. Utformningen av kontoret har haft höga klimatambitioner och utfallet visar på en återbruksandel om 78 procent.
  • Jernhusens andel i Västerås Central avyttrades till Västerås stad till ett underliggande marknadsvärde om 83 MSEK. Frånträde är planerat till hösten 2024.
  • S&P Global bekräftade bolagets rating, A/A-1, stabila utsikter.

– Vi fortsätter att växa genom stora, gröna investeringar i såväl nya stationer och stationsområden som depåkapacitet. På så sätt skapar vi förutsättningar för ökat kollektivt resande på järnväg och gods på järnväg. Ett starkt förvaltningsresultat i kombination med stabil finansiell ställning innebär att vi kan fortsätta att investera i våra fastigheter och skapa värde för våra kunder och resenären, säger Biljana Pehrsson, vd på Jernhusen.

Halvårsrapporten återfinns i sin helhet på jernhusen.se/rapporter

Victor Josefsson, CFO, telefon 08-410 626 00, victor.josefsson@jernhusen.se

Informationen är sådan som Jernhusen är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-12 13:07 CET.

Om Jernhusen

Jernhusen är Sveriges största järnvägsnära fastighetsbolag. Vi förvärvar, förvaltar, utvecklar och avyttrar fastigheter med anknytning till kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Vi arbetar med stationer, stationsnära stadsutveckling, depåer och kombiterminaler. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 190 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 144 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på cirka 22 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med ”stable outlook”.

Läs mer på www.jernhusen.se

Snabbfakta

Citat

Vi fortsätter att växa genom stora, gröna investeringar i såväl nya stationer och stationsområden som depåkapacitet. På så sätt skapar vi förutsättningar för ökat kollektivt resande på järnväg och gods på järnväg. Ett starkt förvaltningsresultat i kombination med stabil finansiell ställning innebär att vi kan fortsätta att investera i våra fastigheter och skapa värde för våra kunder och resenären.
Biljana Pehrsson, vd på Jernhusen