Jernhusens nya vd Biljana Pehrsson tillträder 1 maj

— Jag känner mig förväntansfull över att äntligen få påbörja detta spännande och ansvarsfyllda uppdrag som innebär att bidra till ökat resande och transporter på svensk järnväg. Jernhusen är ett välskött bolag med stor bredd och djup expertis, vilket är en otrolig tillgång, säger Biljana Pehrsson.

Jernhusen är Sveriges största fastighetsbolag nära järnvägen och verkar för att förvalta och utveckla beståndet av järnvägsnära fastigheter, allt i syfte att skapa förutsättningar för hållbart resande och godstransporter på järnväg. Biljana Pehrsson ansluter till bolaget i en tid av flera stora pågående projekt. I såväl Stockholm och Göteborg som Hagalund och Varberg pågår utvecklingsarbeten i form av nybebyggelse och förvaltning av stationer och depåer.

— Vi är glada att kunna hälsa Biljana varmt välkommen till Jernhusen redan nu i maj. Hon är en högt ansedd ledare med omfattande erfarenhet inom fastighetsbranschen och är väl förberedd att ansvara för Jernhusens utveckling, och fortsätta främja en lönsam och hållbar tillväxt, säger Anette Asklin, styrelseordförande Jernhusen.

Biljana Pehrsson kommer närmast från rollen som vd för bostadsutvecklaren Nordr Sverige, och har tidigare varit vd för Kungsleden och Centrumutveckling. Bland andra uppdrag har hon även varit styrelseledamot i Einar Mattsson, East Capital Baltic Property Fund och i det statligt ägda fastighetsbolaget Vasallen. Nuvarande styrelseuppdrag inbegriper Swedbank och Kungliga Dramatiska Teatern.

För mer information, välkommen att kontakta:

Cecilia Österholm, chef Marknad och Kommunikation, cecilia.osterholm@jernhusen.se, 076-131 28 25

Om Jernhusen

Jernhusen är Sveriges största järnvägsnära fastighetsbolag. Vi förvärvar, förvaltar, utvecklar och avyttrar fastigheter med anknytning till kollektivt resande och godstransporter på järnväg. Vi arbetar med stationer, stationsnära stadsutveckling, depåer och kombiterminaler. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 190 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 144 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på cirka 22 miljarder kronor. Jernhusen innehar en officiell rating från Standard & Poor’s om A/A-1 med ”stable outlook”.

Läs mer på www.jernhusen.se

Snabbfakta

Det står nu klart att Biljana Pehrsson, som i februari utsågs till ny vd för Jernhusen, tillträder sin tjänst den 1 maj. Det var i februari 2024 som Jernhusens styrelse utsåg Biljana Pehrsson till ny vd, detta efter att tidigare vd Kerstin Gillsbro valt att lämna uppdraget efter 13 år på posten. Biljana Pehrsson kommer närmast från rollen som vd för bostadsutvecklaren Nordr Sverige.

Citat

Jag känner mig förväntansfull över att äntligen få påbörja detta spännande och ansvarsfyllda uppdrag som innebär att bidra till ökat resande och transporter på svensk järnväg. Jernhusen är ett välskött bolag med stor bredd och djup expertis, vilket är en otrolig tillgång.
Biljana Pehrsson, tillträdande vd för Jernhusen
Vi är glada att kunna hälsa Biljana varmt välkommen till Jernhusen redan nu i maj. Hon är en högt ansedd ledare med omfattande erfarenhet inom fastighetsbranschen och är väl förberedd att ansvara för Jernhusens utveckling, och fortsätta främja en lönsam och hållbar tillväxt.
Anette Asklin, styrelseordförande Jernhusen