Kollektivtrafikens hus flyttar in på Centralstationen i Stockholm

Kollektivtrafikens hus flyttar in på Centralstationen i Stockholm. Jernhusen har hyrt ut 1200 kvm till Sveriges kommunikationer, som flyttar in 1 januari 2014.

Jernhusen bygger nu om lokalerna, som tidigare har använts som konferenslokaler, till en modern kontorsmiljö för cirka 50 personer med konferenslokaler, gästarbetsplatser mm.

Kollektivtrafikens hus blir en samlingsplats för kollektivtrafikens aktörer för att förbättra samverkan i branschen.  Det är Sveriges kommunikationer som står för hyreskontraktet och det största företaget blir Samtrafiken. Diskussioner förs också med flera andra bolag som exempelvis Branschföreningen Tågoperatörerna, Bussbranschens Riksförbund, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet.

- Vi är mycket glada att få Sveriges Kommunikationer som hyresgäster på Centralstationen.  Vi har kunnat erbjuda moderna och ändamålsenliga ytor på ett unikt läge på Centralstationen som passar perfekt för skapandet av Kollektivtrafikens hus, säger Mikael Wallner, regionchef Stockholm på Jernhusen.

Att etablera en fysisk mittpunkt för kollektivtrafiken är en satsning som kommer stärka branschens samarbete, vilket i sin tur också blir bättre för resenärerna.

- Med en avreglerad marknad följer förändrade förutsättningar för buss- och tågoperatörer, branschorganisationer och andra aktörer. Ständigt ställs nya krav på samverkan och gemensamma förhållningssätt. Med Kollektivtrafikens hus vill vi samla kollektivtrafikbranschens aktörer under ett och samma tak.  Precis som Dansens hus, Näringslivets hus eller Filmhuset är avsikten att Kollektivtrafikens hus ska bli den naturliga mittpunkten i sitt sammanhang – både symboliskt och praktiskt, säger Mikael Norlander, stabschef Samtrafiken.

Mikael Wallner, Chef region Stockholm Jernhusen, tel: 08-410 032 31.
Mikael Norlander, Stabschef Samtrafiken, tel, 070-762 25 01
Cecilia Granath, Pressansvarig Jernhusen, tel: 08-410 626 21

NewOffice och Tenant & Partner har varit rådgivare i uthyrningsprocessen.

<p><em>Jernhusen utvecklar, förvaltar och äger ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 262 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 251 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på 11,5 miljarder kronor.</em></p>

Taggar: