Kommuniké från årsstämma i Jernhusen AB 2014

Årsstämma i Jernhusen AB hölls måndagen den 28 april i Stockholm.

I enlighet med ägarens förslag beslutade stämman att för tiden intill nästa årsstämma utse Christel Wiman (omval), Kjell Hasslert (omval), Ingegerd Simonsson (omval), Kristina Ekengren (omval), Jakob Grinbaum (omval), Anders Kupsu (omval) och Kerstin Lindberg Göransson (nyval) till styrelseledamöter. Stämman omvalde Kjell Hasslert som styrelseordförande.

Stämman beslöt att fastställa resultaträkningen för 2013 och balansräkningen per 2013 samt koncernresultaträkningen för 2013 och koncernbalansräkningen per 2013. Styrelsens förslag till utdelning om total 100 miljoner kronor fastställdes och utbetalning planeras ske den 7 maj. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013.

Stämman beslutade fastställa de riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare som styrelsen föreslagit i bilaga 1 till kallelsen. Styrelsens förslag överensstämmer med regeringens riktlinjer som beslutades den 20 april 2009 ”Riktlinjer för anställningsvillkor för ledande befattningshavare i företag med statligt ägande”.

Bolagsordningen ändrades i enlighet med ägarens förslag så att ”om ordföranden lämnar sitt uppdrag under mandattiden ska styrelsen inom sig välja ordförande för tiden intill utgången av den bolagsstämma då ny ordförande väljs av stämman”.

Fullständigt protokoll från årsstämman finns på Jernhusens webbplats jernhusen.se

Kerstin Gillsbro, vd, telefon 070-621 26 29, kerstin.gillsbro@jernhusen.se
Anders Bäck, Ekonomidirektör/vvd, telefon 070-623 62 55,
anders.back@jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 245 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 189 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 11,3 miljarder kronor.