Logent AB blir ny terminaloperatör i Sundsvall

Jernhusen konkurrensutsätter driften på sina kombiterminaler för att effektivisera terminalerna och driva godsvolymer till järnvägen. Upphandlingar av operatörer till terminalen i Sundsvall har nu avslutats. Logent kommer i höst att ta över driften och utvecklingen av verksamheten på Sundsvall Kombiterminal.

Idag tecknades avtal med Logent för driften av terminalen i Sundsvall. Terminalen beräknas vara igång med ny terminaloperatör i oktober 2010, då befintligt avtal med CargoNet löper ut.

- Vår ambition är att bidra till att kombivolymerna på järnväg fördubblas och att fler fristående terminaloperatörer etableras. Vi ser därför fram emot att samarbeta med Logent som är ytterligare en ny aktör på kombiterminal-marknaden, säger Olle Huusko, biträdande affärsområdeschef för godsterminaler på Jernhusen.

För Logent är Sundsvall Kombiterminal en viktig del i att skapa en komplett serviceorganisation för logistikintensiva företag.

- Tillsammans med våra konsult-, hamn- och bemanningsverksamheter kommer Sundsvall Kombiterminal ge oss möjligheten att skapa effektiva och konkurrenskraftiga försörjningskedjor åt våra kunder, säger Lars-Göran Ahlberger, VD på Logent AB.

Volymökningar på Jernhusens terminaler
Från februari 2010 har Jernhusens terminaler i Stockholm Årsta, Jönköping och Göteborg nya operatörer. På dessa terminaler har flera nya linjer startat och det har redan resulterat i ökade volymer. Jernhusens övriga godsterminaler ska under de närmaste åren genomgå samma process. Samtidigt planeras nya terminaler där terminaloperatörer också ska upphandlas.

Olle Huusko, Affärsområdeschef (btr), Jernhusen AB, +46 8 410 032 38
Lars-Göran Ahlberger, VD Logistikentreprenader Sverige AB, +46 708 75 99 39

<p><em>Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd av stationer, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett bolag helägt av svenska staten. Jernhusen har ca 155 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till ca 270 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på ca 8,8 miljarder kronor.</em><em> </em></p> <p><em>Logent är ett snabbväxande logistik- och bemanningsföretag som omsätter cirka 300 mkr. Bolaget erbjuder tjänster åt logistikintensiva företag och i tjänsteportföljen finns; Bemannings- och entreprenadslösningar, konsulttjänster, tulltjänster, 3PL-konsulter samt hamn och terminaltjänster. </em></p>

Taggar: