Lotta Fogde lämnar Jernhusen för egen verksamhet

Efter fyra år i Jernhusens ledningsgrupp lämnar Lotta Fogde jobbet som kommunikations- och hållbarhetschef och går tillbaka till konsultverksamhet i egen regi.

- Människors förväntningar på statligt ägda bolag är höga och det gäller att möta dem på ett förtroendeingivande sätt. Jag ser fram emot att bidra till ett högt förtroende för Jernhusen även i fortsättningen, men i en friare roll som konsult, säger Lotta Fogde.

Under Lottas tid på Jernhusen har hon ansvarat för att utveckla företagets strategi och hållbarhetsmål. Hon har intensifierat arbetet med public affairs inför de stora stadsutvecklingsprojekten och varit drivande i att få till stånd samarbeten kring såväl konstutställningar och lekytor som flyktingmottagandet hösten 2015 i stationsmiljöerna. Inom kommunikationsavdelningen har fokus legat att på en tydligare varumärkesprofil och företagets egen förmåga att skapa innehåll.

- Jag vill tacka Lotta för ett fantastiskt jobb med att utveckla kommunikations- och hållbarhetsarbetet inom Jernhusen. Lotta har bidragit till ett tydligare fokus på kommunikation och hållbarhetsfrågor inom våra utvecklingsprojekt och vår förvaltning, säger Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen.

Lottas sista arbetsdag blir den 12 juli. En organisationsförändring har initierats där ansvaret för kommunikationsfrågorna tas över av HR-chef Henrik Fontin och hållbarhetsfrågorna tillförs Åsa Dahl, chef affärsområde Stationer.

Kerstin Gillsbro, vd Jernhusen, 070-621 26 29, kerstin.gillsbro@jernhusen.se

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 156 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 17,2 miljarder kronor.