Malmö får Sveriges modernaste tågtvätt

Sveriges modernaste tågtvätt har öppnat på Jernhusens depå i Malmö. Nu får tågoperatörerna snabbare ut rena tåg i trafik igen.

- RFID-läsaren identifierar automatiskt fordonet och tågtypen vilket effektiviserar registreringen och förbättrar fordonsflödet genom tvätthallen. Det är bra för både tvättkvaliteten och miljön, säger Anders Werner, försäljningschef Depåer och Kombiterminaler på Jernhusen.

Tvättsystemet, som kommer från Westmatic, är mer flexibelt än tidigare. Tågföraren kan välja mellan att tvätta eller rekonditionera hela tåget, alternativt tvätta endast fronter. I den nya tvätten finns det totalt 20 olika borstar, bland annat specialanpassade borstar som rengör den så kallade plogen längst fram på SJ:s snabbtåg X2000.

- Vi är stolta över att vi tillsammans med Jernhusen kan utveckla tvättfunktionen i Malmö. Att tågresenärer kan åka med rena tåg är viktigt för tågoperatörerna, som är våra kunder. Med den nya och moderna tvätten har vi allt bättre möjligheter att leverera det som vi lovar – rena tåg, säger Patrik Dahle, Key Account Manager på ISS Facility Services.

För att säkerställa bra kvalitet på vattenreningen har pH-reglering installerats i tvätthallen. Vattnet renas i en process där smuts, olja och tunga metaller separeras från vattnet innan det renade vattnet går ut i kommunens avlopp.

Mer information:

Anders Werner, Försäljningschef Depåer och Kombiterminaler, Jernhusen,

Cecilia Granath, Pressansvarig, Jernhusen, 0734-39 26 21

Jernhusen äger, utvecklar och förvaltar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har cirka 200 medarbetare. Fastighetsbeståndet uppgår till 158 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 16,9 miljarder kronor.