Ny kiosk livar upp Bodens resecentrum

På fredag den 4 maj slår äntligen en ny kiosk upp dörrarna på Boden resecentrum. Under fyra månader har lokalerna stått tomma i väntan på nya hyresgäster. Nu finns det att förutom traditionell kioskverksamhet, också möjlighet att handla fika och enklare lunchmat.

När Pressbyrån slog igen lokalerna vid årsskiftet började Tommy Kullbrandt och Jonas Nilsson, som drev Pressbyrån, fundera på om de kunde driva kioskverksamhet i egen regi.

– Vi tycker det ska bli kul att komma igång igen. Kommunen och Jernhusen har gett oss bra förutsättningar för att driva verksamheten vidare säger Tommy Kullbrandt.

Efter diskussioner med Per-Ulf Sandström på kommunens näringslivskontor beslöt de att göra slag i saken och öppna egen kiosk. Då Tommy och Jonas kommer att bistå med enklare turistservice får de turistinformationsbidrag från kommunen vilket gör att förutsättningarna att driva kiosken förbättras.

– För att Bodens resecentrum ska fungera fullt ut krävs att det kan erbjudas service i form av kiosk, café, turistinformation mm. Från kommunens sida är vi oerhört angelägna om detta och mycket glada åt att Tommy och Jonas beslutat att driva verksamhet i stationshuset, säger Per-Ulf Sandström. Eftersom resecentrat är den första kontakten med Boden som de som kommer resande hit med tåg får, är det viktigt att vi där kan erbjuda god service. Vi är mycket nöjda med samarbetet och önskar dem lycka till!

– Det är roligt att vi nu har fått en ny kiosk till stationen, säger Cecilia Göttinger Byström, förvaltare på Jernhusen. Det blir mer liv och rörelse med verksamhet som lockar folk till lokalerna, vilket också ökar intresset för tomma kontorsytorna i det vackra stationshuset.

För mer information kontakta:
Cecilia Göttinger-Byström, förvaltare Jernhusen, tel: 0734-13 32 08
Tommy Kullbrandt, kioskägare tel: 070-305 35 86

Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd som består av stationer, kontor och verkstäder längs den svenska järnvägen. Jernhusen är ett dotterbolag till Swedcarrier som i sin tur är helägt av svenska staten. Jernhusen har 90 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till knappt 400 fastigheter, med ett totalt marknadsvärde på 7,6 miljarder kronor.