Ny terminaloperatör i Göteborg

Från och med den 1 november 2012 ansvarar Green Cargo för terminaldriften på Göteborg Kombiterminal på Gullbergsvass. De har ett avtal om terminaldrift som sträcker sig fram till sista december 2015.

När Baneservice lämnar Göteborgs kombiterminal blir det Green Cargo som tar över terminaloperationen. Terminalen är öppen för alla aktörer och till en början kommer Van Dieren, Real Rail och Green Cargo att trafikera terminalen.

- Vi är glada för att vi kan vidareutveckla vårt samarbete med Green Cargo i Göteborg. De har erfarenhet av terminalverksamhet i Göteborg och från Jernhusens sida är vi övertygade om att de kan erbjuda terminalens kunder bra service och tillgänglighet, säger Henrik Därth, Chef Försäljning & Leverans på Jernhusen.

Green Cargo driver sedan tidigare terminalen Göteborg Norra och när Green Cargo nu tar hand om driften av den närliggande Göteborg Kombiterminal, så ger det synergier som innebär trygghet för kunderna.

- Vi får resurser att klara växande flöden. På terminalen lyfter vi det långväga järnvägsgodset till bil för distribution direkt ut i centrala Göteborg. Mitt i en expansiv logistikregion erbjuder vi järnvägstransporter till Göteborgs hamn och med vårt nätverk kopplar vi även Västsverige till hamnar i andra delar av landet, säger Robert Gustafsson, Chef Tillväxtförsäljning på Green Cargo.

För mer information kontakta:
Henrik Därth, Chef Försäljning & Leverans Jernhusen, 0734-13 32 65
Robert Gustafsson, Chef Tillväxtförsäljning Green Cargo, 010 -455 4104

<p><em>Jernhusen utvecklar, förvaltar och äger ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och godsterminaler längs den svenska järnvägen. Jernhusen ägs av svenska staten och har 262 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till 251 fastigheter med ett totalt marknadsvärde på 11,5 miljarder kronor.</em></p> <p><em>Green Cargo är ett transport- och logistikföretag med järnvägen som bas, vi kör ca 60 procent av Sveriges godståg och med partners når vi hela Europa. Kunderna erbjuds transporter märkta med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Green Cargo ägs av svenska staten. Koncernen har ca 2 400 anställda och en årsomsättning på ca 6,4 miljarder SEK (2011).</em></p>

Taggar: